måndag 28 februari 2011

Frihetens baksida

Frihet under ansvar talar man om ibland. Jag kom att tänka på det idag efter att ha kollat runt på ett antal bloggar. Det finns människor som missbrukar sin yttrandefrihet något så enormt att jag bara häpnar. Idag fylldes jag faktiskt av en rent fysisk obehagskänsla. Jag blev riktigt rädd. Inte rädd personligen, för vad någon kan skriva om mig, eller göra mot mig eller så, utan rädd för att det finns människor som är så cyniska och fulla av förakt. Och rädd för att de sprider detta förakt till andra, som kanske inte kan sålla det de läser. När man inte har någon som helst koll på vem som läser det man skrivit, kanske man inte ska skriva precis vad man tycker om allt och alla, även om man står för sin åsikt och har rätt att uttrycka den. Om den fria åsikten och rätten att yttra den är grundstenar i vårt samhälle, så är nog förnuftet och ansvaret det som fogar samman stenarna. Knepiga grejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar