torsdag 10 februari 2011

Högerandning

Med hänvisning till mitt förra inlägg kan jag berätta att det går åt mycket högerandning nu. För att piggna till alltså.

Jag har klarat av den första veckan av min sömnträning. Det har förvisso gått över förväntan, men ack ack ack så jobbigt det är. Jag får alltså bara ligga i sängen mellan 00.15 - 06.15, och eftersom jag är född kvällstrött så är problemet att hålla sig vaken till kvart över tolv. Jag som brukar ju annars tackla av redan vid nio. Däremot är det inte så svårt att gå upp tidigt på morgonen, jag har alltid varit relativt morgonpigg. Men det klart, det är inte så jättekul att sätta klockan på kvart över sex när man är ledig.

Kvällarna är som sagt svårast, för vad kan man göra. Jag kan inte skramla och väsnas, för då väcker jag familjen. Jag får inte köra på crosstrainern, för det är inte bra med för mycket fysisk aktivitet. Och jag är för trött för att jobba. (Just nu t ex hade jag tänkt skriva på vår begravningspastoral, men det funkar inte när man knappt kan hålla ögonen öppna.) Så jag sitter mest i min fina fåtölj, slösurfar, bloggar, facebookar... När jag känner att jag håller på att somna så försöker jag hitta på någon liten syssla som ska få mig att piggna till, åtminstone för en liten stund. Kanske viker jag tvätt eller något liknande, tyst och inte alltför ansträngande. Jag har fått hem ca 180 foton som jag ska sortera och sätta in i album, men det är ju bara så tråkigt!

Det som är bra, är att jag verkligen sover den tid jag ligger i sägen. Problemet är bara att det är för få timmar. Även om jag kanske sover längre nu, än förut, så är det för lite, och innan fick jag ju åtminstone någon slags vila under de timmar jag låg vaken. Så nu börjar tröttheten bli ganska störande. Men jag ska inte ge upp. Jag ska kämpa vidare. En vecka till, sedan får jag öka sovtiden med en halvtimma. Heja heja, släpp inte taget nu. Klarar jag av de här veckorna så kommer jag förhoppningsvis få mycket högre sömnkvalitet. Kanske, kanske kommer jag att känna att jag har egen energi och inte bara går omkring som en zombie.

Tills vidare har jag utsett psalm 631 till min kamp-psalm.
(...) Som fågeln den söker tryggat bo när dagen mot skymning skrider,
så vill även jag min vila nå och somna i frid omsider.

Omsider...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar