onsdag 2 februari 2011

Bästa bärkakan

Matlagning är inte min bästa gren. Jag har helt enkelt inte intresset som krävs. Att laga mat är ett nödvändigt ont, som aldrig tar slut. Roligare är det att baka, men det gör jag inte så ofta ändå. Mest för att jag inte vill ha kakor hemma som frestar mig att äta upp dem. Här kommer i alla fall receptet på en jättebra bärkaka som man gör i långpanna. Det blir många bitar med lite jobb. Att man kan göra hela smeten i en kastrull gör inte det hela sämre - då blir det minimalt med disk också. Receptet fick jag för ganska längesedan av vännen E. När jag bakar och äter den här kakan minns jag hennes kloka ord och varma kramar. Så, här är receptet:

Smält 200 g smör i en stor kastrull
Rör ner 6 dl socker när smöret svalnat lite
Rör ner 4 ägg
Rör ner 1 tsk vaniljsocker
Rör ner 6 dl vetemjöl

Häll ut på bakplåtspapper i en långpanna och smeta ut i hörnen.
Strö över 4-5 dl bär (t ex röda eller svarta vinbär)och grädda i 200 grader i cirka 30 minuter. Dra av kakan och pappret från plåten och lägg upp på en bänk/skärbräda/bricka. Lägg långpannan som lock och låt svalna. Skär i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar