måndag 21 februari 2011

Dagens boktips: Där lejonen bor

Jag har ett bokprojekt. Eller, det låter ju väldigt ambitiöst. Vad det handlar om är att jag försöker bredda min läsning. Efter att under småbarnsåren varken orkat eller haft möjlighet att läsa särskilt mycket, har jag under det senaste året faktiskt kunnat sitta i lugn och ro och läsa ibland, och jag har också orkat läsa på kvällarna. Och vad blir det då? Jo deckare naturligtvis, det är ju det präster läser. (Tydligen) Men samtidigt har jag en massa andra böcker i bokhyllan som jag vill läsa. Gammal kurslitteratur som jag förmodligen skulle ta till mig bättre nu än när det begav sig. Böcker som jag köpt när jag varit på kurs. Bokbordsfynd. Och så vidare. Men fastän jag vill läsa dem så är det liksom svårt att ta tag i det när det ligger en spännande deckare och väntar. Men om jag vill vara en människa som läser facklitteratur så är det faktiskt bara att ta upp boken och börja läsa. Så då bestämde jag mig för att varannan bok jag läser ska vara något annat än skönlitteratur. Det funkar faktiskt ganska bra, och även om den facklitteratur jag oftast läser nu är relativt lättsmält så känner jag mig nöjd. Visst, det tar längre tid att komma igenom dessa böcker, för det lockar kanske inte så som deckarna gör. Men då har jag ju belöningen, när jag tagit mig igenom boken får jag ju ta tag i en mordgåta som belöning. Ibland är det dock en ren njutning att läsa även de andra böckerna. Som nu till exempel när jag precis har läst Ylva Eggehorns bok Där lejonen bor. Män och manlighet i Bibeln.

Jag är inte alltid såld på Ylva Eggehorns dikter och psalmer. Men när hon ger sig i kast med bibelberättelserna är hon suverän. Hon har en fantastisk förmåga att se och möta människorna i Bibeln, och låta sin egen mänskliga erfarenhet tillsammans med den teologiska kunskapen, väva en bild av dem, så att de verkligen blir människor av kött och blod som har något att säga till mig. I den här boken lyfter hon fram ett antal män, t ex Adam, Jakob, Jefta, Petrus, Paulus och så min favorit, Jona. Boken avslutas med orden "Vad världen just nu behöver är en svag man". Det kan man ju fundera på i dagar som dessa då många "mäktiga män störtas från sina troner"...

Tidigare har Ylva Eggehorn även skrivit Kryddad olja Kvinnor i Bibeln. Den har jag inte läst, men om jag springer på den någonstans kommer jag absolut köpa den, och jag törs nästan rekommendera den utan att själv ha läst den. Boken om män i Bibeln kan jag definitivt uppmana alla att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar