söndag 13 februari 2011

Mifforadio

Att bara stå på crosstrainern och trampa är egentligen hysteriskt och intensivt genomtrist. Lite lättare blir det om man har på radion. Allra bäst är det att dra på "work out hits" eller liknande på spotify, då får man bra tempo, men jag orkar inte släpa ner datorn i källaren jämt. Men radio funkar också för att distrahera sig. I morse när jag stod och trampade, svettades och pustade, fick jag på ett program som heter Mifforadio, "världens enda morgonshow med utvecklingsstörda programledare". Vilken skillnad mot de plågsamma morgonprogrammen på reklamradiokanalerna!

Varje vecka har programet ett tema, idag var det ånger. Miffosofen Torbjörn Tännsjö höll en intressant krönika där han bland annat jämförde ånger med skam. Men det jag mest kommer att minnas från detta program var mannen som ringde in och berättade om sitt liv. Han hade levt i missbruk i många år, men var nu fri från detta, och åkte omkring och föreläste om hur man kan ta sig ur missbruk. Han sa att han han var expert på ånger, och det kanske man kan förstå. Men när han fick frågan om vad han skulle ändra på om han kunde resa tillbaka i tiden och ändra på nånting, så sa han att han inte ville ändra på någonting, för "det här blev mitt liv". Det här blev mitt liv - så fantastiskt att kunna känna så. Trots att han ångrade mycket, ville han inte vara utan sina erfarenheter, som han nu använde för att hjälpa andra.

Jag tänker att det är väldigt stort att trots att man ångrar mycket, trots att livet varit hårt och rymt mycket sorg, ändå utan bitterhet kunna säga: Det här blev mitt liv.

Du kan lyssna på programmet här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar