onsdag 2 februari 2011

Restriktion

Så länge jag kan minnas har jag haft svårt att sova. Antingen har jag haft svårt att somna på kvällen, eller så har jag vaknat på tok för tidigt på morgonen, men för det mesta har det handlat om att jag vaknar på natten, efter ett par timmars sömn och sedan ligger vaken i flera timmar innan jag somnar om. Med tanke på hur lite jag vanligtvis sover är det otroligt att jag fungerat så bra som jag trots allt gjort under alla dessa år. Men det sliter ju i längden och nu känner jag att det får vara nog. Eftersom jag har haft en del kontakt med företagshälsovården under det senaste året, så ska jag nu genom dem få hjälp med sömnen. Jag ska testa en metod som heter sömnrestriktion. Visst låter det jätteskojigt? Man bara längtar efter att få ge sig i kast med något så lockande!

Första steget har varit att under ett par veckor skriva en sömndagbok för att se hur sömnen faktiskt ser ut. Det viktigaste är att jämföra antalet timmar man ligger i sängen, med antalet timmar som man faktiskt sover. Sedan räknar man ut hur många procent av tiden i sängen (från att man går och lägger sig till att man går upp) som man sover. Det ska bli en så hög procentsats som möjligt. Man räknar också ut hur många timmar man sover varje natt, i genomsnitt. Nästa steg är att minska tiden i sängen till det genomsnittsliga antalet sömntimmar som man kommit fram till. Där är jag nu.

Eftersom jag i genomsnitt sovit 6 timmar per natt (högt räknat vill jag nog säga) så får jag från och med nu inte tillbringa mer än 6 timmar i sängen. Eftersom jag brukar gå upp 6.15 så innebär det att jag ska gå och lägga mig 00.15. Jag måste också gå upp samma tid varje dag, även om jag är ledig. Detta ska pågå i två veckor, sedan ska jag för varje vecka öka sovtiden med en halvtimma, så att jag går och lägger mig tidigare och tidigare. Det hela går ut på att lära kroppen att sova den tid man ligger i sängen.

Förutom att jag nu måste sitta uppe flera timmar i min ensamhet varje kväll, så finns det också andra regler. Jag får absolut inte lägga mig på dagen. Behöver jag vila måste jag göra det sittande. Jag får inte heller göra allt för engagerande saker på kvällen, jag ska bara göra så lite som jag absolut behöver för att hålla mig vaken. Ingen fysisk aktivitet efter kl nio. Så jag kan glömma att utnyttja den här tiden till att stå på crosstrainern som jag beställt. Men den kan komma till pass alla lediga dagar när jag måste gå upp kvart över sex. För det är också viktigt med fysisk aktivitet. Jag ska trötta ut mig totalt under dagarna för att sova bättre på nätterna. Blir jag trött ska jag gasa på ytterligare istället för att vila.

Hur ska detta gå? Ja troligtvis kommer jag att vara sjukt trött under några veckor, men metoden sägs vara effektiv och då får det vara värt det. Jag måste i alla fall prova. Men jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på hela kvällarna. Läsa var ok, så jag kanske kommer igenom alla böcker som ligger olästa. Och så kan man ju slösurfa och facebooka. Det brukar vara effektiva sätt att få tiden att gå. Och blogga förstås. Så bli inte förvånade om bloggen kommer att uppdateras lite oftare i fortsättningen. Och jag gissar att jag efter morgondagen inte kommer att sakna ämnen att blogga om. Frågan är bara om jag orkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar