fredag 10 september 2010

En kvinna som biskop eller en biskop för kvinnor (och män) – vad är viktigast?

Vi ska som bekant välja biskop i Linköpings stift. Bara några dagar innan hearingen av kandidaterna fick Östgöta-Correspondenten nys om det brev som min arbetskamrat skrivit till domkapitlet, ett brev som handlar om det bekymmer vi har i vårt kontrakt, men också i vårt stift och i vår kyrka. I hennes brev handlar det mycket om manliga präster som inte tar emot nattvarden av kvinnliga kollegor. Detta har många bloggare och andra hakat upp sig på, men för oss som lever med denna fråga, handlar det om något mycket större. Om jag bara orkar ska jag blogga om det en annan dag. Men nu vill jag skriva om frågans betydelse i vårt biskopsval.

I kyrkovalet för några år sedan hade socialdemokraterna ”Ut med kvinnoprästmotståndarna” som sin paroll i kyrkovalet. Jag tyckte och tycker fortfarande att det var ganska dumt. Det kan inte vara den absolut viktigaste frågan. Men så var det. Därför kan man tänka sig att socialdemokraterna också lyfter fram den enda kvinnan bland biskopskandidaterna, Karin Burstrand. Även andra vill lägga sin röst på henne ”bara” för att hon är kvinna. För det första vore det ju oerhört sorgligt att få en tjänst, vilken som helst, på vilken arbetsplats som helst, ”bara” för att man är kvinna. För det andra är det inte säkert att en kvinna är den som bäst hanterar problem, i stiftet och i hela vår kyrka, som har med ämbetsfrågan att göra. Det handlar mycket mer om ledarskap och personlighet. Bara för att man är kvinna är man inte automatiskt lämpad att ta hand om detta.

Jag blev på många sätt positivt överraskad av Karin Burstrand på hearingen förra veckan. Jag tyckte att hon verkade trevlig, begåvad och eftertänksam, och tror att hon mycket väl skulle kunna vara en bra ledare. Men inte som biskop. Och inte i Linköpings stift. Anledningen är framför allt de svar hon gav när det kom till ämbetsfrågan. Då sa hon att saker som att ”vi måste hitta sätt att förhålla oss till varandra, vi måste kunna respektera varandra”. Har vi hört det förut? Vad innebär respekt kan man då fråga sig. Alldeles efter denna fråga gick man över till att prata om den ”teologiska spretigheten” som tydligen ska finnas i stiftet. Och nu kommer det. Här säger Burstrand att ”vi behöver inte tycka likadant, men målet är ändå att vi ska kunna mötas vid nattvardsbordet”.

Alltså, det är inget mål att de som är vigda till präster i kyrkan ska mötas vid nattvardsbordet, de ska bara ”förhålla sig och respektera varandra”. Men i andra sammanhang är det ett mål.

Här vill jag nu understryka ett par saker. Jag skriver alltså inte detta för att slå ner på en biskopskandidat, utan för att belysa problemet, belysa den vaghet som biskoparna i allmänhet uttrycker i frågan. Jag är inte heller ute efter något nattvardstvång så som en mängd bloggare på andra fronten verkar tro. Mer om detta en annan dag. Om jag orkar.

Vad vi behöver är nu en orädd biskop, som en gång för alla kan reda ut den här frågan och göra klart vad som gäller, även om det får till resultat att jag och mina kvinnliga kollegor får finna oss i situationen som den är. Vi behöver en biskop som vågar diskutera detta med sina biskopskollegor och finna en enhetlig linje i de frågor och situationer som uppstår kring olika ämbetssyn. Vi behöver en biskop som kan ta den här diskussionen utan att vara rädd för att stöta sig med gamla kompisar från förr, som inte är rädd för att göra sig obekväm i biskopsgänget.

Vi behöver en modig biskop. Och enligt mig behöver vi Martin Modéus.

5 kommentarer:

  1. Tror du verkligen att Modéus skulle vara så modig i ämbetsfrågan? Vilken talang har han visat för det? Märks det på något sätt i all hans litteratur att han skulle ta tag i denna fråga på ett modigt sätt??

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror det, baserat på att vänner till mig diskuterat frågan med honom och fått lovande svar. Men visst kan jag ha fel, det återstår att se. Även Lundborg kan säkert hantera det bra, och han är mitt andra alternativ. Men detta är ju inte den inte den enda viktiga i valet.

    SvaraRadera
  3. jag hoppas han kommer vara snäll och inte bara en linslus som gastar åt praktikanter och tvingar en att vara barnvakt för 50 kr för 6 timmar. Dessutom tuff och modig, men med en snällhet i botten altså. dessutom trovärdig i sin tro...talk the talk and walk the walk.
    Kira

    SvaraRadera
  4. Kira, du är för rolig. Snäll, tuff, modig och trovärdig - absolut. Däremot föreligger ingen större risk för gastande och underbetalda barnvakter.

    SvaraRadera
  5. Burtrand är säkert en trevlg medelålders dam. Men biskop, nej tack! Hon verkar satsa all energi på att söka vänskap endast med dem som kan hjälpa henne att få mer makt. Hennes vänskapssamtal med f.d kvinnoprästmotståndaren Stiglund säger allt... (läste om samtalet i KT). Varför ställer man upp på dylika dialogsamtal veckorna innan ett biskopsval, där man själv kandiderar? En biskop bör bygga relationer underifrån, inte uppifrån. Kvinnor som Burstrand brukar vara femenister så länge det gynnar dem själva dvs då de är i början av karriären. Men då de själva uppnår högre position svalnar intresset för kampen om lika rätt för kvinnor. I hearingen sa hon bland annat att hon ville bli biskop för att hon tycker att det ska vara fler kvinnliga biskopar. Det var en vädjan till sina partikamrater och andra som är för jämställdhet att rösta på henne - som kvinna. De kvinnovänliga skulle alltså hjälpa henne ett steg till i karriären. Men de utsatta kvinnliga kollegornas situation i stiftet verkade hon inte tycka var ett dugg angeläget att lösa. Det hon egentligen säger är att att de kvinnliga prästerna måste acceptera och respektera motståndsprästerna. Hon säger ingenting om vad hon som biskop skulle göra konkret för att hjälpa de utsatta kvinnorna på deras arbetsplatser. En sådan handlingsförlamad biskop kan man ju inte välja. De röstberättigade i Linköping stift agerade som väntat empatiskt och handlingskraftigt. De tog sina egna beslut oberoende partitillhörighet. De tänkte på stiftets bästa, de tänkte på de kvinnliga prästernas bästa. M Modeus känner jag lika lite som jag känner K Burstand, men han gav intrycket av att vara en modig, trygg och emaptisk person. Grattis Linköping stift!
    Kicki, partpolitisk obunden

    SvaraRadera