onsdag 29 september 2010

Blanka papper

Härom veckan var företagssköterskan på jobbet och stack oss i armen för att kolla upp en väldig massa värden. Idag var det dags för uppföljande besök. Det bestod i stort sett av att åka till henne och kolla blodtrycket. De som hade några konstigheter i sina provsvar hade redan fått besked om det innan, så jag var rätt lugn - jag hade ju ingenting hört. Och jag gick igenom med blanka papper. Alltså vet jag nu att jag inte är alkoholist, jag har inte diabetes, har ett ypperligt kolesterolvärde och blodet består av alldeles lagom många röda och vita blodkroppar och allt vad det är. Mitt blodtryck var som vanligt galet lågt, men det är ju helt ofarligt så länge man inte svimmar stup i kvarten, vilket jag inte gör. Tvärtom är det nog bara en fördel, eftersom jag blir så himla arg några gånger om dagen eller så, men då behöver jag ju inte tänka på blodtrycket och behärska mig av det skälet.

Bäst av allt var väl ändå att detta var en hälsokontroll, och inte nån sån där otäck hälsoprofilsbedömning. Sålunda behövde jag inte svara på frågor om kost och motion. Det är ju där jag åker dit annars. Motionen kan de väl ändå inte klaga på nu, jag håller ju nästan på att bli träningsnarkoman, så som jag ränner på gymmet. Men maten består av för lite grönsaker, för lite fisk, och för mycket bröd och pasta. Men å andra sidan var ju alla prover så bra, så tydligen har jag inte tagit nån större skada.

Fast man kanske ändå borde utöka grönsakskonsumtionen till lite mer än några broccolibuketter en gång i veckan. Men som jag brukar säga, kakao är en böna, bönor är nyttigt, alltså måste det vara nyttigt med choklad!

1 kommentar:

  1. Choklad ska väl klassas som grönsak alternativt frukt med tanke att den innhehåller socker (beta/Ör), kokos (nöt)och kakao (böna)? Enbart nyttigt alltså !
    Kristina

    SvaraRadera