tisdag 8 mars 2011

Tankar den 8 mars

Idag hade jag tänkt skriva ett inlägg under rubriken "Snacka går ju". Det skulle handla om föreningen Forum för prästvigda kvinnor, en sammanslutning som gör mig allt mer förbryllad. Men jag tänker att det vore att vanhedra den internationella kvinnodagen att ägna sådana frågor någon större uppmärksamhet och låter ovanstående rader tala för sig själv.

Istället vill jag ägna detta inlägg åt de frågor som gör att den här dagen behövs. Visst kan vi skojfriskt säga grattis till alla kvinnor idag, eller säga hurra för alla fantastiska och underbara tjejer. Sådana inlägg översvämmar idag facebook. I tidningen lyfter man fram en massa framgångsrika kvinnor för att visa att kvinnor faktiskt kan, och så bekräftar man normen och uppfattningen att kvinnor inte kan.

Mitt inlägg idag sker nu i form av länkar som visar varför denna dag behövs och varför vi behöver uppmärksamma kvinnors livsvillkor varje dag.

Först en tankeväckande film



Den säger mycket om vad internationella kvinnodagen kan betyda i vår del av världen.

Men i vårt samhälle där det ses som en mänsklig rättighet att få barn, och vi kvinnor känner oss kränkta om vår förlossning inte blir precis som vi tänkt oss, bör vi också uppmärksamma hur det ser ut för en stor del av världens kvinnor. Varje minut dör en kvinna i samband med graviditet eller förlossning. 99% av dessa dödsfall sker i utvecklingsländerna. En organisation som arbetar med dessa frågor är White Ribbon Alliance Här är en film som den svenska delen av organisationen gjorde till Mors dag förra året.



Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete (som det fortfarande heter) gör naturligtvis också mycket för kvinnor runt om i världen. Idag vill jag lyfta fram det projekt som en grupp ungdomar i församlingen har valt att engagera sig i och samlar pengar till.

Bekämpar människohandel med trovärdighet - Svenska kyrkan - Internationellt arbete

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar