fredag 18 mars 2011

Dagens boktips: Härskarteknik

För ett par år sedan, under föräldraledigheten, köpte jag en bok som var väldigt intressant men som jag aldrig riktigt kom igenom. Dels var det svårt att få sitta ifred och läsa, dels tror jag att jag fastnade i Milleniumtrilogin och så blev boken liggande. Men jag har varit väldigt sugen på att läsa den och komma till slutet, och nu blev det dags som en del av mitt lilla bokprojekt. Boken heter Härskarteknik och är skriven av Elaine Bergqvist.



Härskarteknik - vad tänker du när du hör det ordet? Ja jag tänkte nog själv att det här mest var feministsnack om hur de otäcka männen osynliggör och förtrycker stackars kvinnor. Och så tänkte jag att jag skulle få lära mig ett antal dräpande svar att platta till dessa män med. Nej, så var det väl inte riktigt, men åt det hållet ska jag nog erkänna att mina tankar gick. Men den här boken visar att härskarteknik är ett begrepp som rymmer så otroligt mycket mer. Och den utgår ifrån ett par huvdteser. För det första att de som använder härskartekniker ofta gör det omedvetet. Eftersom de är omedvetna om sitt beteende är det ingen poäng med att bemöta dem med ett dräpande svar, det skulle bara göra dem förvirrade och inte leda till förändring. Slutligen, eftersom de härskare du möter är omedvetna om att de är härskare, kan du också misstänka att du själv är en härskare ibland fast du kanske inte vet om det. Det sista är ju inte så kul att höra, men just detta gör att boken är viktig. Läsaren lär sig att upptäcka olika slags härskartekniker - både sådana man möter och sådana man praktiserar själv.

Ofta när man utsätts för en härskarteknik kan det vara frestande att antingen försvara sig eller attackera den andre, lite beroende på vilken metod det handlar om. Elaine Bergqvists råd är i stället att spegla situationen, helt enkelt berätta vad man ser och vad man upplever. På så sätt gör man härskaren medveten om vad hon/han gör, och många gånger kan det räcka för att det ska ske en förändring. Och om det råkar vara en medveten härskare dröjer det nog innnan vederbörande praktiserar samma fula knep igen, efter att ha blivit avslöjad.

På ett roligt och tydligt sätt beskriver Elaine Bergqvist olika slags härskartekniker, nämligen projiceringsmetoden, komplimangmetoden, stereotypmetoden, uteslutningsmetoden, hierarkimetoden, tidsmetoden och självförvållad härskarteknik. Du kommer att känna igen varenda en!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar