fredag 25 mars 2011

Dagens boktips: Men inte om det gäller din dotter

För ett tag sedan när jag var och handlade mat, hittade jag en korg med pocketböcker där man fick fyra stycken för 99 kr. Som hittat! Jag plockade på mig tre deckare av den typ jag vanligtvis läser, men så skulle jag ha en fjärde bok. Det fanns ingen som riktig tilltalade mig (därav utförsäljningen?) men till slut bestämde jag mig. Det blev Men inte om det gäller din dotter av Jan Guillou. Jag läste nog inte så noga på baksidan utan tänkte väl bara vara lite wild and crazy och chansa. När jag väl började läsa insåg jag att det ju var en historia om Carl Hamilton, eller snarare en fortsättning och en avslutning på Guillous serie om den makalöse superhjälten. Och jag blev helt fast. Det visade sig vara en jättespännande historia, och jag ville inte att den skulle ta slut samtidigt som jag naturligtvis var nyfiken på upplösningen. Det är något visst med hjältesagor. Men här kombineras den också med typisk Guillou-kritik av både det ena och det andra. Vill du ha lite mysig spänning så är den här boken absolut att rekommendera. Själv måste jag nu enligt mitt varannanboksprojekt läsa någon typ av facklitteratur härnäst, men så fort jag klarat av det ska jag kasta mig över Madame Terror som jag hittade här hemma i bokhyllan. Visserligen utspelar den sig före Men inte om det gäller din dotter, men det ska jag nog överleva. Det knäppa är bara att när jag läser om Hamilton så ser jag hela tiden Peter Stormare framför mig. Fast hellre det än Peter Haber...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar