onsdag 16 mars 2011

Mitrornas mästare

Knappt har vi hunnit ta emot vår nya biskop i Linköpings stift innan det är biskopsval i mitt "andra stift" - Göteborg. Igår var det den första valomgången och det blev väldigt jämnt i täten. Staffan Grenstedt fick 350 röster och Per Eckerdal fick 336 röster, och därmed blir det alltså en andra valomgång i slutet av månaden. Om de båda kandidaterna vet jag egentligen inte särskilt mycket. Eckerdal har varit aktuell i flera biskopsval, och vad jag har hört så har han väl förlorat pga att det då funnits starkare kandidater. Man har alltså inte valt bort honom av någon särskild anledning, utan man har helt enkelt valt någon annan. Grenstedt verkade vara något av en överraskning i nomineringsvalet och det är ju alltid trevligt eftersom det oftast är samma namn som cirkulerar gång efter annan. Om honom vet jag verkligen ingenting utöver det som gått att läsa sig till. Däremot har jag förstått att han varit den kandidat som de "konservativa", de "högkyrkliga" och försvararna av "klassisk kristen tro" har förespråkat. Efter nomineringsvalet beskrevs han av somliga företrädare för dessa grupper som det minst dåliga alternativet, eller som den enda som överhuvudtaget gick att rösta på. Utifrån det kan man möjligen tänka sig att de som vill ha honom redan har gett honom sin röst, och att de flesta som nu måste rösta på någon annan i den andra omgången, kommer att rösta på Eckerdal istället. Vad vet jag. Det är i alla fall min gissning.

Men jag tänkte att istället för en andra valomgång nu när det var så oerhört jämnt, så kunde man avgöra det hela med en nattduell, av samma sort som har funnits i TV-programmet Mästarnas mästare. Där har ju två deltagare fått stå under natten och väntat på att ett av flera svärd som hängts upp på en lina, ska ramla ner och den som fångar det fallande svärdet vinner. Kunde man inte göra likadant fast med kräklor. Den som fångar kräklan får mitran och stiftet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar