söndag 24 oktober 2010

Latest Version of the Truth

En grå och regning söndageftermiddag. Jag är hemma mellan två mässor och det är en sån där dag då det är svårt att ta sig för något vettigt. Det är grått både inne och ute. Ett sjukt barn har hållit oss vakna i natt, så tröttheten gör inte det hela bättre.

Jag vet att de finns de som väntar på att jag ska svara, reagera, eller slå tillbaka mot saker som skrivs i vissa bloggar nu, och som även kommenteras på annat håll. Men jag har ingen lust. Det är andra som hanterar frågan nu, jag har egentligen aldrig haft makt över den. Och tvärtemot vad en del tycks tro, så önskar jag innerligt en lösning som är konstruktiv och som känns bra för alla inblandade.

Ändå finns det så mycket jag skulle vilja kommentera. Faktafel och beskyllningar åt olika håll. Men det leder ingen vart. Alla har sin bestämda åsikt klar. Vad vi än skriver så blir det bara the Latest Version of the Truth, för att hänvisa till ett album av Mustasch.

Så jag släpper det.

Idag är det FN-dagen. Borde vi inte uppmärksamma den dagen mer? Kan vi överhuvudtaget tänka oss en värld i fred? Är det en fullkomlig utopi? Fattigdom, svält, krig och miljökatastrofer, allt hör ihop. Är det för stort för oss att greppa, ger vi upp på förhand?

I år sammanfaller FN-dagen med den 21:a söndagen efter trefaldighet, söndagen med temat Samhällsansvar. Vad har vi för ansvar för vårt samhälle och för vår värld? Hur förvaltar vi det? WWJD - What would Jesus do? WCYD - What can you do?

En bön på FN-dagen får avsluta dagens dystra och något uppgivna bloggande:

Barmhärtige Fader och människornas vän, vi ber dig,
ge oss hunger efter rättvisa och kärlek,
efter fred och frihet.

Sänd din Ande, förnya vår jord.

Låt inte hoppet dö hos dem som kämpar för en bättre värld,
även om de inte märker att deras verk har framgång.

Låt varje gemenskap av människor som tror på dig
bli fröet till en gemenskap utan gränser.

Må din helige Ande bli vårt ljus så att vi förstår,
vår glädje så att vi kan tjäna,
vår eld så att vi kan älska,
vårt tålamod så att vi kan hoppas,
genom Jesus Kristus vår Herre.
Amen


(Ur bönboken Visa oss vägen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar