söndag 10 oktober 2010

Dagens citat. Om fart


"Har man bara fart så ordnar sig resten"
Kråkan

Att leva med barn innebär att ha tillgång till en outsinlig källa till visdom, inte bara genom de klokheter som barnen själva kläcker ur sig vid de mest oväntade tillfällen, utan också genom de barnprogram, sagor, skivor och annat som barnen konsumerar. Mamma Mu och Kråkan är en av mina favoriter, och på senare tid har skivan "Kråkradion" gått varm här hemma. Och därifrån kommer ovanstående citat. Har man bara fart så ordnar sig resten.

Jag är själv världsmästare på att vända och vrida på allting i det oändliga, att älta och förbereda så att ingenting kan gå fel. Jag försöker förutse alla tänk om, då kanske, och i så fall kan det hända... Jag tränar verkligen på att bara göra saker, kasta mig in i det, för har man bara fart så ordnar sig ofta resten, man löser eventuella problem allt eftersom de dyker upp.

Visst har vi alla någon i bekantskapskretsen som skulle må bra av att tänka efter före, att inte bara kasta sig in i nya projekt utan att ha reflektera över om det alls är möjligt att genomföra, eller kanske ens önskvärt att genomföra. Men det är inte riktigt där Kråkan är. Och det är definitivt ingen risk att jag någonsin kommer att bli sådan.

När det gäller Kråkan tror jag att det handlar om självförtroende. Han har ett orubbligt självförtroende. Han kan allt! Och då är det ju bara att sätta fart. Sen ordnar sig resten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar