torsdag 14 oktober 2010

Detta är dagen

Detta är dagen då vi väljer ny biskop i Linköpings stift. I eftermiddag vet vi om Martin Linds efterträdare heter Mikael Mogren eller Martin Modéus.

Vem som än vinner kommer vi att få en ung biskop. Yngst av dem är Mogren och hans ålder har använts som argument både för och emot honom, men jag tycker att det kan kvitta då Modéus inte är många år äldre. Det finns de som är oroliga för att vi ska få dras med samma biskop i 20-25 år. Få biskopar ”håller” så länge, och det är nog inte önskvärt heller även om det är en bra biskop, men jag tror inte att vi behöver vara rädda. Jag ser istället deras låga ålder som en möjlighet att på sikt förändra synen på biskopsrollen, så att det blir mer accepterat att kliva av när man känner att man gjort sitt, när man känner att man vill göra något annat. Skandaler och hälsoskäl ska inte behövas för att man ska lämna biskopsstolen innan man nått pensionsåldern. Så fram för fler unga, nyfikna biskopar som har visioner, som inte är ”färdiga” utan fortfarande vill förändras.

Själv hoppas jag att även nästa biskop heter Martin. Jag tror att han är den som bäst kan leva upp till det som jag tänker att en biskop ska vara och göra. Men det handlar som sagt bara om vad jag tror. Vi är många som tycker att vi har för lite att gå på i valet. Vi hade önskat en vassare hearing, och vi hade gärna sett en andra hearing med de två kvarvarande kandidaterna. Nu blev det inte så utan vi får gå på den information vi har. De flesta röstar väl på den av kandidaterna de känner sedan tidigare. Men ingen kan veta hur ens vän verkligen blir som biskop. Vi kan bara tro och anta, och utifrån det lägger jag min röst på Martin Módeus.

Mycket verkar också handla om bilden av biskopsrollen och biskopsuppgiften. Det har blivit en diskussion som förenklat handlar om vi ska ha en utåtvänd biskop som engagerar sig i samhällsfrågor och internationella frågor, eller en biskop som engagerar sig mest i den egna organisationen, i kyrkans inre angelägenheter. Som sagt en mycket grov förenkling, men det är så diskussionerna har varit. Jag tror inte att någon av dessa kandidater bara står för det ena perspektivet. Men om jag skulle vara tvungen att välja en väg så anser jag att biskopens viktigaste uppgift just nu är att vara en ledare för stift och församlingar, som kan inspirera och ge oss mod i de tuffa tider vi lever i nu.

Vilken biskop vi än får så kommer det att bli jättespännande. Med stor förväntan kan vi möta framtiden. Må Gud ge vår nya biskop styrka, visdom och uthållighet i sitt uppdrag.

4 kommentarer:

  1. Hej Elisabeth!
    Nu har jag minsann hittat till dig och vi fick ju ett bra resultat idag i biskopsvalet.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  2. Välkommen Eva! Ja visst gick det bra. Det känns skönt, roligt och spännande.

    SvaraRadera
  3. Vilken variation på namnen. Martin L ersätts med en Martin M men han ställdes mot en Mikael M. Kunde inte låta bli att säga något om det ifall att inte du hade reflekterat över det. Kul förresten att det blev den du hejade på! Hoppas att det blir så bra som du trott också:)

    SvaraRadera
  4. Kära Andrea, det är verkligen INGEN som har reflekterat över detta. I synnerhet som Martin L på sin tid efterträdde en annan Martin L, så nu får vi Martin den tredje. Jag hade lovat mig själv att aldrig skriva eller säga något om detta faktum för det är så uttjatat, men tack vare dig har jag nu gjort avsteg från detta löfte.

    SvaraRadera