tisdag 19 april 2011

Lägg ägg!

De flesta som känner mig vet att jag är måttligt (läs: inte det minsta) intresserad av matlagning. Följaktligen tycker jag att det är oerhört fiffigt med hel- och halvfabrikat. Jag köper utan några som helst betänkligheter hem grötkorvar, fiskgratänger, schnitzlar, köttbullar, pepparkakor, ja vad som helst som är färdigt att värmas i mikron, eller som med enkla medel (tillsätt endast vatten) blir en skaplig måltid. Gränsen går vid pulvermos som jag mår illa av bara vid blotta tanken, trots eller tack vare att jag är uppvuxen med detta. (Mamma är inte heller jätteglad i att laga mat men hon är betydligt bättre än hon tror).

Dock kommer det ibland nya produkter i affären som jag verkligen inte kan se behovet av, som jag tycker är rent fåniga. Ekströms smulpaj är en sådan grej. En påse med fryst smuldeg som sitter ihop med en påse med frysta bär. Så man kan låtsas att man bakat en egen smulpaj. Jag kan tycka att det är lite överflödigt, gör i stället en stor laddning med smuldeg och lägg i en burk i frysen, sen är det bara att ta upp och hälla på så mycket det går åt. Det har jag gjort redan innan Ekströms kom med sin fantastiska idé. Smuldeg är ju det enklaste som finns. Och har man inte "egna" bär i frysen kan man ju köpa frysta bär. Då kan man dessutom ha bären till annat.

Men just det där med smulpajen är bara en liten hang-up som jag har. Det som föranleder detta blogginlägg är istället något jag läste om i tidningen idag. Nämligen att vi inom kort kommer att kunna köpa färdigkokta ägg i två-pack på ICA. Men hallå eller!? Är det första april? Färdigkokta ägg??? Så utomordentligt fånigt. Kan man inte koka ägg bör man nog inte ha tillgång till ett kök överhuvudtaget. Och inte kan väl någon skylla på tidsbrist heller. Koka en bunt ägg på söndag kväll så kan du ha dem i kylen hela veckan.

Ja, kära Karl-Astrid, som min dagmamma brukade säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar