fredag 8 april 2011

Fönsterträd

Jag vet inte om min mamma är den enda i hela världen som säger fönsterträd istället för krukväxter, men det gör hon i alla fall. Idag ska jag blogga om fönsterträn. Nej, förresten. Det ska jag inte. Jag ska skriva om krukor. Så då säger vi väl krukväxter i alla fall.

Egentligen ska jag bara ge luft åt ett vardagsirritationsmoment. (Jag har ju några stycken, det piggar upp tillvaron.) Nämligen krukproblemet. När jag för en gångs skull i ett avlägset hörn av mitt sinne, har hittat motivationen att plantera om krukväxterna som växer ur sina krukor, som blivit så höga att de välter, eller fått rötter som kryper ut där de inte ska vara, då stöter jag på krukproblemet. För när jag går till blomsteraffären och ska köpa nya, större krukor, då finns det aldrig några innerkrukor att plantera i, som passar till ytterkrukorna. Hur är det möjligt? Borde det inte vara självklart att man har innerkrukor som passar i de ytterkrukor man säljer? Nej, säger kanske någon, de vill inte att man ska plantera om sina gamla blommor, man ska köpa nya istället. Jaha, men känn på den här då! När jag köper nya krukväxter/fönsterträd, så är det inte alltid det finns ytterkrukor som passar dem heller! Hallå, hur tänker ni nu?

Ja kära värld, alltid finns det något att reta upp sig över. Är det inte det ena så är det det andra, som flickan sa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar