söndag 3 april 2011

Dummast just nu

Oj vad mycket som skulle kunna rymmas under den rubriken, men jag tar ett stadigt mindfulness-här-och-nu grepp om tillvaron och utser den nya skatten på USB-minnen till det dummaste just nu. Eller skatt är det väl inte, rent formellt, utan en privatkopieringsersättning som redan finns på flera elektronikprodukter men som från och med i sommar även kommer att finnas på USB-minnen och externa hårddiskar. Mer om detta kan man läsa på Copyswedes hemsida.

Alltså, bara för att man kan använda ett USB-minne för att kopiera upphovsrättsskyddat material ska jag som enbart använder mina USB-minnen för att så att säga ta med mig jobbet hem, betala mer när jag köper ett nytt minne. Jag gör ju det ibland eftersom jag tappar bort de gamla.

Jag har inga problem att betala skatt till sjukvården även om jag själv aldrig skulle vara sjuk och utnyttja den, inte heller skulle jag ha problem med att betala skatt till barnomsorgen även om jag inte hade barn själv och så vidare. Det är självklart att vi har ett gemensamt ansvar för vårt samhälle och även att de som tjänar lite mer betalar lite mer. Men jag tycker inte det är ok att produkter som jag använder helt lagligt ska bli dyrare för mig bara för att det går att använda dem olagligt. Detta får bli dagens lilla morr. Och har man inte värre saker att reta upp sig på får man väl vara ganska nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar