Först av allt några grundförutsättningar att ha i bakhuvudet
under fortsatt läsning:
·
Jag vet att vi har ett oerhört generöst
sjukförsäkringssystem i Sverige, även en fantastisk föräldraförsäkring och
andra ersättningar som vi kan få via FK, till exempel vårdbidrag för barn med
olika funktionshinder. Jag är väldigt tacksam för dessa trygghetssystem i vårt
samhäll.
·
Jag vet att det inte är FK som bestämmer
reglerna kring sjukförsäkringen (och andra ersättningar) utan att de bara
administrerar det hela. För enkelhetens skull kommer jag här ändå att tala om
”FK:s regler”.
·
Jag vet att handläggarna bara gör sitt jobb och
att det ofta inte är de som beslutar i olika ärenden.
·
Jag vet att FK är en hårt belastad myndighet och
att handläggarna har en stor arbetsbörda.
·
Jag tror att det är av minimal betydelse för hur
sjukförsäkringssystemet ser ut vilken ”färg” regeringen har.
Utifrån detta vill jag ge några reflektioner kring mina
erfarenheter av FK, dels som långtidssjukskriven (2 ggr), dels som förälder
till ett barn med en allvarlig sjukdom. Till detta kommer också otaliga
ansökningar om föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning. Jag anser därmed
att jag under de senaste tio åren har haft goda möjligheter att bilda mig en
uppfattning om FK. Det kommer bli en del negativa påståenden – därför vill jag
understryka den första punkten ovan. Jag är tacksam för de möjligheter till
ersättning vi har. Däremot är jag galen på den myndighet som förvaltar
systemet.
Till FK:s försvar ska sägas att de är bra på att använda nya
kanaler för information. Deras hemsida är tydlig och har bra funktioner, de erbjuder
många olika sätt att kontakta dem, och deras sidor på Facebook där man kan
ställa frågor inom vissa områden är jättesmarta. Men vad jag inte förstår är
varför man är så inkonsekvent. Överallt, på hemsidan, i tidningsannonser, i
informationsfoldrar och inte minst i de brev jag får från FK propagerar de för
att man ska sköta sina ärenden på nätet. Det spar tid och det spar på miljön
och har även andra fördelar. Varför löper man inte linan ut? Varför är det då
så mycket jag INTE kan göra på nätet? Varför kan jag fylla i vissa blanketter
och signera med e-legitimation, men inte alla? Det är för mig ett mysterium och
en typisk sån grej som triggar igång min Asperger-hjärna. Istället ska jag
skriva ut blanketten, fylla i den med mina oläsliga kråkfötter, hitta ett
kuvert, köpa ett frimärke, ta mig till en brevlåda och skicka den till
Östersund där den ska läsas in elektroniskt för att min handläggare i Linköping
ska kunna läsa den. Vore det inte enklare om jag fyllde i den direkt på nätet?
Då skulle handläggaren ha uppgifterna omedelbart.
Det här blev extra irriterande i samband med en händelse i
somras. Jag hade då väntat i över fem
månader på ett beslut som jag från
början fått besked om skulle ta max fyra månader, (mer om detta senare).
Plötsligt dimper det ner ett papper i brevlådan med en blankett som jag
uppmanas fylla i OMGÅENDE för att handläggaren ska kunna gå vidare med ärendet.
Tonen är som vanligt hotfull och det är underförstått att om det nu inte händer
något i ärendet så är det minsann mitt eget fel som inte lämnar in de
erforderliga uppgifterna. Blanketten gick ut på att jag skulle uppge om jag
hade varit bosatt utomlands och om jag hade arbetat utomlands. Nu kan det hända
att jag tänkte som så att om jag har väntat och väntat i nästan ett halvår utan
att FK hör av sig, då kan det knappast
vara akut. Kanske prioriterade jag inte den blanketten när jag trött och
slutkörd kom hem från jobbet och fann den i brevlådan. Kanske orkade jag inte
fylla i den förrän nästa dag. Så kan det mycket väl ha varit. Faktum är att det
var precis så. Det var också så att jag inte hade lust att sätta mig i bilen
enkom för att köra iväg till den enda postlådan i Åtvidaberg som ännu inte var
tömd den dagen, utan jag skickade den först dagen därpå när jag ändå passerade
en postlåda. Det medförde att om vi kallar den dag då jag fick blanketten för
dag 1, så kom den fram till Östersund på dag 4. Jag tycker att det är inom
ramen för begreppet omgående. I synnerhet med tanke på att det inte precis hade
varit någon panik från FK:s sida att hantera ärendet tidigare. Men se, redan på
dag 3 hade jag ett ilsket meddelande på min mobil där handläggaren talade om
att jag verkligen måste skicka in blanketten genast! Jag kan tycka att det var
lite onödigt. Dessutom - om jag hade kunnat
fylla i blanketten elektroniskt och signera med e-legitimation så hade hon ju
haft svaret på dag 1. Eller hur?
Sedan gick det ytterligare någon månad innan det var dags
igen. Nu skulle jag OMGÅENDE meddela EXAKT hur många timmar jag arbetade varje
vecka och EXAKT hur timmarna fördelades på veckans dagar. Dessutom skulle jag
redogöra för EXAKT hur stor min månadslön var – vilket jag redan uppgav på den
blankett jag skickade in ett par månader tidigare. Då uppstår några frågor.
Varför begär man inte in alla uppgifter med en gång istället för att dutta på
det här viset?. Det borde rimligtvis vara enklare för handläggaren att arbeta
med ärendet om alla uppgifter fanns samlade redan från början. En annan fråga
är vad man vinner på den här hotfulla och otrevliga tonen i alla sammanhang. När
en person har kontakt med FK är man ofta i en utsatt situation. Man är sjuk,
orolig, man har dålig ekonomi, man är utmattad efter att ha tagit hand om ett
svårt sjukt barn och så vidare. Dessutom är man rent faktiskt i ett
psykologiskt underläge gentemot den myndighet som besitter så mycket makt att
avgöra ens framtida ekonomiska förutsättningar. Den maktposition som FK har
borde förenas med en varsamhet i kommunikationen. Man kan vara tydlig utan att
vara otrevlig. Man kan vara förstående utan att vara flummig. Jag förstår att
det måste vara jättejobbigt att arbeta som handläggare när människor blir arga,
besvikna och förtvivlade och skäller och är otrevlig mot budbäraren. Men faktum
är att det som oftast väcker min ilska är bemötandet och attityden snarare än
innehållet i budskapet.
Det brev jag fick den här gången var också ett oerhört
tydligt exempel på ett dilemma jag haft ända sedan första gången jag sökte
tillfällig föräldrapenning för vård av sjukt barn. Försäkringskassans hela
system utgår ifrån att alla människor arbetar måndag-fredag kl 8-17. Att man
kan ha oregelbundna arbetstider fungerar inte i deras värd av blanketter och
formulär. Hur man än gör blir det fel, och så är det också när jag ska skriva
EXAKT hur min arbetstid fördelas under en vecka. Grejen med mitt yrke är att
ingen dag, ingen vecka och ingen månad är den andra lik. Men i systemet är allt
fyrkantigt. Så antingen gör jag uppror mot systemet och bli utan ersättning eller
så får jag göra en högst poetisk tolkning av begreppet EXAKT.
Och med det har vi kommit fram till det som är min
allvarligaste kritik – den totalt oacceptabelt långa handläggningstiden. Redan
tidigt under förra hösten slog min läkare fast att det inte var rimligt att jag
skulle arbeta heltid igen. Hon menade att min arbetsförmåga var permanent
nedsatt till hälften. Vi behövde dock invänta min NP-utredning för att ha
tillräckligt underlag för att gå vidare med det. I november fick jag min
diagnos, i början av december var jag på stormöte med läkare, psykolog, två
representanter från min arbetsgivare, handläggaren på försäkringskassan och
handläggare från arbetsförmedlingen. Nu skulle min framtid avgöras. Handläggaren
från arbetsförmedlingen var med eftersom reglerna säger att redan efter sex
månaders sjukskrivning så ska ens arbetsförmåga prövas mot hela
arbetsmarknaden. Alltså – om du inte kan utföra något jobb hos din arbetsgivare
men skulle kunna utföra något annat arbete så ska du söka ett sådant jobb
istället. För mig eller snarare för min läkare gällde det alltså att bevisa att
jag inte kunde arbeta mer än halvtid även om jag bytte jobb. Läkaren och
psykologen var kanonbra och tydliga på det här mötet, och handläggarna från FK
och AF verkade uppfatta vad det rörde sig om. Alla var vi överens om att
lösningen för mig var att få halv sjukersättning (f d sjukpension) och att mitt
halvtidsjobb skulle anpassas efter mina förutsättningar. Vad som krävdes nu var
att läkaren skickade in ett intyg om detta till FK och sedan skulle mitt ärende
kunna behandlas. Vi frågade hur lång tid det kunde ta och då sa handläggaren
att deras målsättning var att ett sådant ärende skulle behandlas inom 120
dagar. Nu ska man vara medveten om en sak. Vi som har AS lägger den typen av
uppgifter på minnet. Det är ett exempel på sådan tydlig, konkret information
som vi kan hänga upp tillvaron kring. Jag såg alltså framför mig att jag under
våren skulle få ett besked om min framtid, och jag visste att fram till det
beskedet kom så skulle jag inte få någon riktig ro. För ända tills allt detta
var klart fanns ju oron inför risken att FK skulle avslå ansökan. Det skulle
innebära att jag antingen fick arbeta halvtid och vara utan ersättning från FK
för resten av tiden, eller att jag fick gå upp på heltid med den överhängande
risken att mycket snart bli sjukskriven igen. Det handlade alltså både om
ekonomi och hälsa. Innan detta var klart kunde inte heller min arbetsgivare
göra något åt min tjänst och den halvtid som jag inte arbetade. 120 dagar
kändes oändligt långt, men ändå uthärdligt.
Den 4 december hade vi mötet. Först den 16 januari skickade
min läkare in intyget. Över en månad hade nu gått innan vi ens kunde börja
räkna ner de 120 dagarna. 120 dagar – ca 4 månader. Innan maj månad var slut
skulle jag få mitt besked. Trodde jag. Under våren hade jag kontakt med min
handläggare några gånger (till exempel inför utlandsvistelser…) och jag frågade
hur det hade gått. Svaren blev svävande. ”Njaee det har väl inte hänt så
mycket…”. ”Nähä” sa jag ”du menar att mina papper ligger och samlar damm
någonstans?” ”Njaee det är väl ett drastiskt sätt att uttrycka det… men… jaaa…
så skulle man kanske kunna säga…” Då påpekade jag att nu hade ganska många av de
där 120 dagarna gått – och då minsann fick jag veta att någon sådan regel
minsann inte fanns! Jag påpekade att vederbörande själv sagt detta i december
men det ville personen inte kännas vid. ”Det gäller bara om det är du själv som
ansöker om sjukersättning.” ”Jaha, skulle jag alltså ha gjort det då? Skulle
det ha gått snabbare?” Svaret är oslagbart. ”Nä. Det hade ändå inte spelat
någon roll.”
Nu måste vi göra en liten avstickare i resonemanget och
påminna oss om något som är extremt viktigt när det gäller kommunikation med en
person som har AS. Man måste vara tydlig. Man måste stå fast vid vad man har sagt.
Man måste vara konsekvent. Allt detta bryter handläggaren mot i det här läget.
Och meddelar dessutom att det för närvarande inte går att säga när de kommer ha
tid att ta tag i mitt ärende. Så jag fortsätter att vänta och nu har jag inte
ens de där 120 dagarna att hålla fast i. Jag flyter omkring i ett ingenmansland
där jag inte vet någonting om hur min framtid ser ut. Det är oerhört
påfrestande för en människa med AS där ramar och trygghet är så viktigt. Inte
konstigt att jag vid det här laget mår mycket dåligt. Den 5 juni har jag
kontakt med handläggaren igen som meddelar att man fortfarande inte tagit tag i
mitt ärende men att det nu har lämnats över till en annan handläggare som
tydligen ska ha mer tid. ”Så innan sommaren bör du kunna ha ett besked.” Innan
sommaren? Det är alltså den 5 juni – för mig har sommaren börjat då. Man kanske
menar innan sommaren 2015? Väntan fortsätter och sedan vidtar den osannolika
brevväxling jag tidigare redogjort för. Den 18 september kom beslutet om att
jag från och med oktober får min sjukpenning utbytt mot halv sjukersättning.
Det tog alltså sju månader att behandla mitt ärende. Sju
månader som för mig var psykisk tortyr. Och värst av allt är att jag har flera
bekanta som har väntat betydligt längre än så. Hur är det möjligt? Vi har så
mycket att göra säger Försäkringskassan. Ja det har ni säkert. Men jag köper
inte det argumentet. Det måste vara något fel i hela systemet om det släpar
efter så här. Och då återkommer jag till vad jag tidigare skrivit. Jag kan
enkelt identifiera tre punkter där det går att effektivisera processen och på
så sätt frigöra tid för handläggarna
1. Begär
in alla uppgifter med en gång. Då behöver man inte lägga tid på att skicka ut
en massa nya brev hela tiden vilket också spar pengar.
2. Om
man väntar lite längre innan man ringer och jagar folk som inte har skickat in
papper samma dag de fått dem så spar man också tid. För om man väntar två dagar
till så kanske pappren kommit in.
3. Om
alla intyg går att fylla i elektroniskt så kommer de in snabbare, det borde
rimligtvis också bli en enklare hantering så att man kan omfördela resurser.
(Någon tar väl hand om alla papper som skickas till Östersund.)
Det här är tre superenkla saker att förbättra . Hur många
stora saker som kan förbättras och effektiviseras vågar jag inte ens drömma om.
Men Försäkringskassan är liksom en egen värld, som medborgare är man helt
utlämnad åt dem och deras metoder, och det finns ingen konkurrens som kan
trigga dem att bli bättre. Tragiskt. Mitt förtroende för denna inrättning
fortsätter därmed att krympa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar