fredag 10 december 2010

I dessa festtider

Jag tänker att det är nog ingen som blir så lite uppmärksammad på sin födelsedag, i förhållande till firandets omfattning, som Jesus. Inte ens några presenter får han. Det kanske beror på att det är så ont om visa män nuförtiden. Vad vet jag?

Idag är det ju annars festen framför alla andra. Nobelfesten. Farbror Krut delar ut, som en bekant skrev på facebook. Där finns det kanske en och annan vis man? De visa kvinnorna brukar ju inte belönas så ofta.

Från barndomen minns jag hur mormor brukade komma och baka pepparkakor på Nobeldagen. Förmodligen var det i själva verket bara ett fåtal år som dessa händelser sammanföll, men i mitt minne var det alltid på den här dagen. Och för mig var det viktigast att se hur fin klänning drottningen hade. Nuförtiden är det väl prins Carl Philip som står för fägringen. Eller kronprins Carl Philip som vi säger i vissa kretsar.

Så ikväll borde jag sitta i soffan, iklädd galastass och tiara, och med ett glas bubbel i handen för att skåla med kungen. Men nu är det andra planer. I afton väntar julbord på stiftsgården med arbetskamraterna och de förtroendevalda. Mycket trevligt, det också.

Hoppas att de serverar vildsvin i år igen. Jag ska med nöje äta upp de otäcka bestarna.

Undrar om det finns några visa män på stiftsgården i kväll? Eller om det mest är skumma tomtar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar