tisdag 7 december 2010

Dagens boktips: Vem är det som bestämmer i ditt liv?

Det är jag som bestämmer i mitt liv, skrev jag i bloggen igår. Och för er fromma läsare som nu tror att jag inte lämnar någon plats för Gud vill jag bara meddela att ni inte behöver oroa er. Gud får också plats, och har en del att säga till om. Faktiskt. Pilutta er! Att jag bestämmer i mitt liv innebär i det här fallet att jag själv har möjlighet att välja hur mycket och på vilket sätt saker som händer, får påverka mig. Och formuleringen kommer från den här boken.



Vem är det som bestämmer i ditt liv? av Åsa Nilsonne.

Den här boken är en enkel introduktion till mindfulness, eller som det ofta kallas på svenska, medveten närvaro. För ett år sedan var jag fortfarande mycket skeptisk till detta med mindfulness. Jag satte raskt en fet flumstämpel på begreppet, utan att egentligen ta reda på vad det handlade om. Och även idag är jag mycket väl medveten om att många som hyllar mindfulness också håller på med olika övningar, metoder och aktiviteter som jag inte vill befatta mig med. Men så länge man rör sig på den nivå som Åsa Nilsonne beskriver, så tycker jag att man kan vara helt lugn. Det är inget flum, det är bara ren klokhet.

Boken är vacker och lättläst, på ett plan, men vill man verkligen gå in i alla övningar är det såklart inte lika enkelt. Men den visar ändå på ett lättillgängligt sätt hur jag själv kan välja hur jag låter människor, händelser, tankar och känslor påverka mig. Kort sagt, att jag själv bestämmer i mitt liv.

Åsa Nilsonne skriver på ett varmt och ödmjukt sätt. Jag har läst andra böcker i ämnet som varit outhärdliga, där författarna haft en obehaglig ton som påmint mig om amerikanska tv-predikanter, och där jag direkt har gått i försvar. Men Åsa Nilsonne resonerar på ett lugnt och enkelt sätt.

Jag rekommenderar alla som är nyfikna på vad mindfulness kan handla om, att läsa den här boken. Kanske kan den bryta ner dina förutfattade meningar också, så som den gjorde med mina. Jag har läst den flera gånger sedan jag först fick den i min hand i våras, och den är jätteviktig för mig nu.

Tack J som fick mig att läsa boken.

- - - - - - - -
Jag har fått frågor om vad en luthersk präst har med buddhistiska övningar att göra. För mig är det tämligen oproblematiskt, men samtidigt en så stor fråga att jag ska ägna den ett eget blogginlägg. Håll ut.

En annan gång ska jag dessutom skriva om bokens "syster", Att leva ett liv, inte vinna ett krig, av Anna Kåver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar