måndag 16 maj 2011

I väntan på beslut

I veckan ska kyrkorådet ta beslut om Stora kyrkan, om kommunens skolchef ska få en nyckel till kyrkan så att hon kan öppna den för skolavslutningen, så som jag skrivit om tidigare. Jag är så trött på hela historien så jag tänker att det får bli som det blir. Men hur kyrkorådet än beslutar önskar jag att det också kommer till allmänhetens kännedom hur ärendet har skötts under resans gång. Vad man än tycker i frågan ska man veta att det inte enbart är församlingens fel att det blivit en enda sorglig röra.

Parallellt med den här frågan fortsätter skolavslutningarnas religiösa inslag att diskuteras och jag tycker det blir värre för varje år. Utan att börja argumentera själv, hänvisar jag till kyrkoherde Lars B Stenströms utmärkta blogginlägg i ärendet.

stillsam: Skolavslutningarnas religiösa inslag

Han träffar rätt på väldigt många punkter bland annat om kyrkorummets helighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar