torsdag 5 maj 2011

Förhörsteknik är inte detsamma som skendränkning och ljudisolerade rum

Kyrkans tidning berättar idag att utredningen om de tre prästerna i Söderköpings kontrakt nu är på tapeten igen. Det handlar om att själva utredningen får kritik och om önskemål om att den personal som utför dessa utredningar på domkapitlets uppdrag ska utbildas i "förhörsteknik". Just ordet förhörsteknik är kanske lite dramatiskt men jag anser att det vore jättebra om de här tjänstemännen fick utbildning i att föra sådana här samtal eller om man nu vill kalla det förhör. Och det säger jag inte på grund av något missnöje med domkapitlets beslut i ärendena. Jag tror inte att beslutet hade blivit annorlunda även om utredningen hanterats på ett bättre sätt. Men det jag upplevde från min sida, fick mig ibland att tänka: måtte jag aldrig bli föremål för en utredning om den sköts på det här viset. Så jag välkomnar verkligen en översyn av hur sådana här ärenden hanteras, och utbildning för de som ska utföra utredningarna.

Sedan kan jag väl tycka att det är överflödigt att själva utredningen ska granskas igen. Det verkar viktigare att satsa på att göra det bättre i framtiden. Eller som en av de tre säger i en kommentar på Kyrkans tidnings hemsida: Det finns väl roligare saker vi kan ägna oss åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar