lördag 14 maj 2011

En portion godis, tack.

Barnen fick varsin m&m-automat av mina föräldrar. Man drar i armen på gubben så ramlar det ut en godis i tunnan/hjälmen.



Idag skulle jag köpa en påse m&m för att fylla på gubbarna och jag lyckades till och med få tag på rätt sort, den med bara choklad och inga jordnötter. Men när jag kom hem höll jag på att smälla av när jag såg den lilla rutan på påsen som talar om att en portion innehåller 216 kcal.



Vaddå en portion??? Vem bestämmer hur stor en portion godis är? Jag tycker det är dumt nog att t.ex. 1 dl okokt ris skulle bli en portion färdigt ris, för nog tar vi olika stora portioner, men där kan man väl ändå utgå från någon slags medelstor portion. Men godis! Har man hört så dumt?

Det är som när jag var på Tupperware-demonstration härom året med en sån där försäljare som försöker sälja varje produkt genom att formulera och skapa ett problem som ingen har, men som man ska tro att man har och därmed köpa saken. Hon pratade om hur himla jobbigt det var när man hade öppnat en påse ostbågar och sedan åt man inte upp allt och då blev ostbågarna mjuka och äckliga till nästa gång. Därför skulle man köpa den här fantastiska plastskålen som man kunde servera ostbågarna i och som hade ett lock man kunde sätta på när man inte ville ha mer, och nästa fredag var de resterande ostbågarna som nya! För det första: Hur många har varit med om att det hänt? Alla vet väl att har man börjat äta ostbågar så kan man inte sluta förrän det bara är smulor kvar, och så sitter man där med det där kletet och den otäcka lukten på fingrarna. För det andra: Har ni hört talas om påsklämman? En utmärkt uppfinning, du kan köpa en hel påse för typ tjugo spänn på IKEA eller var som helst.

Åter till m&m. Jag lusläste på påsen, och nu vet jag att en portion m&m är 45 gram. Varken mer eller mindre. En påse på 180 g innehåller alltså fyra portioner. Så nu vet vi det.

Som för att verkligen understryka att detta inte är något man goffar i sig hur som helst, så går påsen att återförsluta. Vilken tur. För jag äter ju bara en portion åt gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar