tisdag 3 maj 2011

För övrigt...

Alltså, jag förstår att det har en stor symbolisk betydelse för människorna i USA att Usama bin Laden har hittats och avrättats. Men när jag satt i bilen igår och hörde rapporteringen från USA med firande människor på gatorna, och president Obamas tal om att rättvisa hade skipats, då skavde det i mig. Jag vill inte vara någon moraltant, men något är fel då man firar och jublar över att en människa har dödats.
Och på vilket sätt är det egentligen rättvisa? Terrorismen dör ju på intet sätt med bin Laden. Tvärtom. Samtidigt är det såklart lätt att sitta här i trygga Åtvid och vara präktig, när man inte upplevt vad de upplevde i USA. Men det känns ändå inte riktigt rätt. Det tycker jag nog att jag har rätt att tycka. Och tänka. Och känna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar