tisdag 11 januari 2011

Hjälp för frusna själar

Min man hävdar att jag har något fel på min termostat. Det är ett oerhört litet temperaturintervall som jag finner lagom. För det mesta är jag antingen halvt panikslagen för att jag är så varm, eller så är jag hysteriskt frusen. På sommaren har jag massor med kläder på mig, för jag fryser, men om det blir över 25 grader så tycker jag det är olidligt varmt. Jag är kort sagt ganska jobbig.

Det vanligaste problemet är dock att jag fryser. Men jag har hittat en mängd trevliga saker som hjälper mig. Bäst av allt är nog min vetekudde. Den fick jag för tio år sen av mina dåvarande arbetskamrater. De anade nog inte hur mycket den skulle komma att användas. En kritisk stund på dygnet är när jag ska gå och lägga mig. Det är ju fruktansvärt otäckt att behöva klä av sig och krypa ner i en kall säng. Här kommer vetekudden in. Ett par minuter i mikron och sen får den värma mig i den kalla sängen. (Sockar på natten är ett absolut måste för att överhuvudtaget somna.)

Vetekudden var för övrigt till stor hjälp när barnen var riktigt små. Vi använde den för att värma upp spjälsängen innan de skulle sova och det var rena mirakelmetoden. De somnade med en gång när sängen var varm. Äldsta killen fick dessutom ligga längs med kudden en stund sen sussade han så gott.

Sedan ett par år tillbaka har jag nästan alltid en sjal runt halsen, inte bara när jag är ute. Det ger massor av värme. Så gör också pulsvärmarna som jag brukar ha. Små stickade "muffar" att trä över handlederna. Både vid halsen och handlederna ligger pulsådrorna så ytligt att man lätt värmer upp dem och då blir hela kroppen varm. Fiffigt.

Och nu är det ju modernt med benvärmare igen. Jag trodde nog att de för evigt vilade i frid med andra 80-talsprylar, så som axelvaddarna. Men icke. Så idag har jag invigt ett par helt nya benvärmare, och så skönt det är! Sjal, pulsvärmare, benvärmare - snart har jag virat in hela mig i ett extra värmande lager. Men jag har siktet på något mer.

Inom en inte alltför avlägsen framtid, kommer jag att inreda min läshörna, en dröm som närmar sig sin uppfyllelse. Egentligen är det enda som fattas en fåtölj. However, när jag köpt min fåtölj då ska jag också inhandla en sån här:




Jag syftar alltså inte på mannen, utan på en Snug Rug, en filt med ärmar så man inte behöver frysa om axlarna när man sitter i fåtöljen och läser. Jag och mina syskon köpte en sån till mamma i julklapp och hon verkar uppskatta den. Vill du också ha en? Besök coolstuff.se, en fantastisk butik med allt du inte visste att du behövde.

Nej, nu börjar jag bli lite kall av att sitta stilla. Dags att slänga in vetekudden i mikron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar