torsdag 8 juli 2010

Boktips för små barn

Jag tror inte att jag gått i "fällan" att handla alldeles för mycket kläder och prylar till mina barn, men däremot har jag ända sedan första barnet kom, fått behärska mig för att inte handla galet mycket böcker. Det finns ju så himla mycket roliga, bra och fina barnböcker. Trots att jag försökt vara återhållsam har jag ändå lyckats bygga upp ett litet bibliotek, och nu tänkte jag att jag skulle dela med mig lite av guldkornen här på bloggen.



Den lilla figuren Pino är en favorit hos våra killar. Böckerna av Kenneth Andersson, Eva Pils och Agneta Norelid, är söta, enkla, med fina färgglada bilder som visar hur Pino gör en massa olika saker som barnen känner igen sig i. Böckerna har titlar som Pinos dagbok, Pinos vinterbok och Pinos sommarbok. De är lagom långa för en liten kille eller tjej som har myror i brallan och inte orkar sitta stilla och lyssna så länge. Jag har köpt dem på www.barnensbokklubb.se och på www.pino.se Där kan man också köpa söta vykort m.m.

En annan urgullig figur som flyttat in i vårt hem är Lilla Ugglan. Här är det kanske mer vi vuxna som känner igen barnen i Ugglan, än barnen som känner igen sig själva. Men Jonathan Allens enkla berättelser om Lilla Ugglan som inte tycker om att andra säger att han är söt eller trött eller rädd, fast det är just det han är, är berättelser med mycket kärlek och humor. Det finns (minst) fyra titlar: Jag är inte söt, Jag är inte rädd, Jag är inte sömnig och Jag är inte Tomten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar