onsdag 7 juli 2010

Biodags för mammor och pojkar

För 15 år sedan flyttade jag till Linköping och lärde känna vännen F, som kom hit av samma anledning som jag, nämligen att göra det som på den tiden hette Diakonala året. Under åren som har gått har vi upplevt otroligt mycket tillsammans, och allteftersom vi har blivit äldre och livet har förändrats så har också vårt sätt att umgås förändrats. Ett tag var det utekvällar på Frimis och Regina, så småningom blev det barnvagnspromenader och nu har biobesöken med våra respektive äldsta barn blivit en liten "tradition". Idag var det dags igen och på programmet stod den nya Shrek-filmen, Shrek - nu och för alltid.



Jag har inte haft någon koll på recensionerna eftersom det inte är så intressant för barnen, det är själva biobesöket i sig som är en upplevelse för dem och de är inte så kräsna. Men visst förstår man att det inte går att göra hur mycket som helst av en idé. Jag tycker att första filmen är superbra, tvåan inte mycket sämre, men trean känns lite seg. Så jag var inte särskilt förvånad när jag imorse slog upp Corren och såg att den här filmen fick ett ganska uselt betyg. Alltså satte jag mig på bion med rätt låga förväntningar. Men så fruktansvärt dålig var den inte. Den var mer spänning, och lite läskiga scener än de tidigare filmerna, inte lika mycket "humor" och "vuxenskämt", men nog skrattade både barn och vuxna många gånger. Däremot är det ingen film för små barn. Den har sjuårsgräns och även om mindre barn får gå i sällskap med en vuxen, så ska man nog ändå tänka att det finns en anledning till att den inte är barntillåten. Våra killar tyckte inte att det var läskigt, men det var en mamma med ett mindre barn som faktiskt gick därifrån efter ett tag.

Så även om jag tycker att filmen var helt ok, kan jag inte låta bli att förundras över varför filmmakarna aldrig slutar i tid. Visst vill man mjölka ur så mycket pengar som möjligt, men när det kommer den ena uppföljaren efter den andra och de stadigt blir sämre så drar det ner känslan för hela serien av filmer. Åtminstone är det så för mig. Ice age-filmerna är ett lysande exempel på detta. Den första är kanonbra, tvåan är ok och trean helkass. Men när jag nu ser ettan igen, så kan jag inte låta bli att tänka på trean och då är det inte lika kul längre.

Nåväl, nu är inte filmen det enda inslaget i våra bio-träffar. Idag började äventyret med en glass från Bosses glassbar, efter filmen blev det en sväng till Mc Donalds och så fullbordades kvällen med en kopp kaffe på vännens altan medan barnen hoppade på studsmattan. En jättemysig eftermiddag för mammor och killar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar