måndag 22 november 2010

Om påven och kondomerna

Det skrivs mycket om påven och kondomer just nu. I vissa undantagsfall ska det tydligen vara ok, men inte bra, att använda kondomer för att minska risken att smittas av HIV. (Hur är det med risken att smitta?) Visst är det ett stort framsteg, men jag jublar nog inte alltför högt än. Det krävs ett mycket tydligare ställningstagande från Vatikanen innan det får genomslag. Men ok, det är ett steg på vägen, och kyrkan är ju känd för att skynda långsamt.

Men jag skulle vilja veta vad påven säger om att använda kondom för att rädda liv på ett mycket mer handgripligt sätt, nämligen för att stoppa livmoderblödningar vid förlossningar. Det är den största orsaken till att kvinnor dör i samband med förlossningar. Om detta kan man läsa på många håll, men jag väljer att länka till denna blogg, dels för att det finns bra länkar där och för att en del av kommentarerna också talar sitt tydliga, men tragiska, språk.

Jag har själv en del kritiska synpunkter på svensk förlossningsvård, ett tvättäkta i-landsproblem, men efter två akuta kejsarsnitt är jag i alla fall tacksam att jag och mina barn överlevt. I många andra delar av världen hade det inte varit självklart med tanke på omständigheterna. Och om nu kondomen inte får användas för att förhindra en graviditet kan den väl ändå få användas för att rädda livet på kvinnan som nyss fött sitt åttonde barn, kanske på lika många år.

Mer om kampen för att bekämpa mödradödligheten kan man läsa på White Ribbon Alliance hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar