måndag 22 november 2010

Heja Bamse!

Jag tillhör dem som ibland (men mest på skoj) ondgör mig över de övertydliga pekpinnarna i Bamse, över hur Lille Skutt numera är gift (eller kanske bara sambo) och har barn och så vidare. Samtidigt kan jag inte bortse ifrån att när Bamse och hans vänner t.ex. hjälper isbjörnarna då polarisen börjat smälta så blir det ju tillfälle att prata miljö och andra viktiga ämnen med barnen.

Nu hittade jag ett blogginlägg som berättar att det numera finns en regnbågsfamilj i Bamse. Det är ju helt fantastiskt. Heja Bamse!

Men jag blev nyfiken och googlade vidare på det hela. Då fann jag en liten artikel på sydsvenskans kultursida, (skribenten gick för övrigt i min parallellklass på högstadiet men det hör ju inte alls hit). Och googlar man vidare på artikelns rubrik "Bamse visar vägen" så hittar man vad som skrivs om detta på nynazistiska patriot.nu (Jag vill faktiskt inte länka till en sådan sida) Tänk att en serietidning kan väcka så starka känslor.

However så ville sonen ha en Bamsetidning häromdagen så jag köpte en och då var det med en adventskalender. Ingen julkalender, utan en riktig adventskalender, som börjar den 28 november (1 advent) och slutar på juldagen! Nu gissar jag att det finns mer tomtar än Jesusbarn, änglar och åsnor bakom luckorna, men ändå. Jag blev faktiskt lite lycklig. På Bamses facebooksida kan man läsa mer om det.

1 kommentar:

  1. Jag är med i Barnens Bokklubb och prenumererar på Bamse! Fast jag själv njuter är största anledningen min brors pojke Elias som nu är 2½ år. Adventskalenderna kom ju senast med tidningen så jag måste träffa Elias innan helgen så han får den. Å andra sidan har jag faktiskt köpt en del till jobbet på Barnens Bokklubb, t ex Barnens Sångpåse. Jättebra! Sen håller jag med om att det kan vara bra att saker och ting inte alltid visas så övertydligt. Barn kan räkna ut så mycket ändå.

    SvaraRadera