lördag 6 november 2010

En märklig skapelse

Jag fick en blomma av min mamma när hon kom hit. Hon beklagade att hon så sällan har möjlighet att ge mig blommor. Hon som ger mig så mycket annat när hon kommer hit, inte av saker, men av hjälp med det ena och det andra. Det är väl jag som borde ge henne blommor. Det blev en sån där jobbig påminnelse om mitt stora dilemma - att jag har allt mer av mitt liv här, och min familj och min släkt finns någon annanstans. Att jag står utanför, att jag inte riktigt vet var jag hör hemma.

Blomman ser lite ut som en sån där otäck grönsak. Den är väldigt fin. Någon som vet vad det kan vara för något?

2 kommentarer:

  1. Om den otäcka grönsak som jag tror du menar är en kronärtskocka så kan jag nämna att den är den outslagna knoppen på en slags tistel. Troligen är det någon av arterna i den familjen alternativt en närbesläktad art du har fått.

    SvaraRadera
  2. Tistel, ja men det passar ju bra!

    SvaraRadera