måndag 1 augusti 2011

Såsig betraktelse

Vardagen är full av små saker som man kan förundras över och irritera sig på. I alla fall för en sån som jag. Idag stötte jag på ett mysterium under matlagningen. Det är ju ingen hemlighet att det är en syssla jag ser som ett nödvändigt ont och jag tar gärna diverse genvägar. Idag hette genvägen pulversås. (En väldigt god rödvinssås för övrigt, som kan vara bra att ha hemma just in case). Det som väckte min uppmärksamhet var tillagningsbeskrivningen. Paketet består av en kartong med tre pulverpåsar i. Ganska vanligt för den här typen av produkter med andra ord. Fast ni, mina kära läsare har säkert aldrig befattat er med något så torftigt som pulversås.

Nåväl, på kartongen står en beskrivning som ser ut så här



Här står alltså hur mycket vatten man ska ha och hur länge såsen ska koka.

Men på själva pulverpåsen står det så här:



Och nu kommer min poäng. Eller poäng är väl att ta i, men i alla fall själva grejen. Varför har man en sån här beskrivning på påsen när man ändå måste titta på kartongen för att se hur man ska göra? Antingen kan väl den fullständiga beskrivningen stå på påsen också, eller (eftersom skälet till att beskrivningen inte står på påsen antagligen är att samma påsar används till olika såser som tillagas på något olika sätt) så behöver det ju inte stå alls. Jag menar, det här är väl icke-information?

Ja det var bara det jag ville ha sagt.

1 kommentar:

  1. Jag har stört mig på precis samma sak, så det känns gott att läsa att det inte bara är jag som är knäpp :-)

    SvaraRadera