tisdag 30 augusti 2011

Barnens svåra frågor

Barn ställer så många svåra frågor. Varför heter strutsen struts? När föddes Gud? Varför är det inte lördag varje dag? Ja, frågvisheten och nyfikenheten känner inga gränser och som förälder sitter man där (oftast är det ju på sängkanten på kvällen, ibland mitt i natten som frågorna kommer) och försöker få till ett svar som är någorlunda hållbart. Men idag lyfte sexåringen de stora frågorna till en högre nivå. Mamma, vem är bäst, Messi eller Zlatan? Men hallå! Hur ska jag kunna svara på sånt. Messi, antar jag, men ändå. Vad begär barnet av mig egentligen? Men jag inser att det lär komma fler frågor av samma slag nu när han har börjat skolan. Och jag inser att maken och jag måste uppdatera oss lite i fobollskunskapen. Annars blir det nog besvärligt för sönerna att växa upp i Åtvid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar