lördag 13 oktober 2012

Dagen-efter-appen

Nu har jag tänkt igen. Det brukar ju kanske inte gå så bra. Jag tycker själv att mina idéer är himla bra, åtminstone en liten stund, men när de ska kvalitetssäkras så brukar de falla på eget grepp. Liksom. Men i alla fall tänkte jag att man kunde ha en liten dagen-efter-app i sin telefon. Nu kanske någon tror att det handlar om bakfylla, om hur man ska hantera gårdagens alkoholintag. Eller ännu värre, någon kanske tror att det är en app som visar vägen till närmaste apotek där man kan handla dagen-efter-piller. Men nej nej och åter nej. Om dessa alternativ handlar om ett osunt leverne så handlar min dagen-efter-app om det motsatta. Jag tänkte så här.

Många redovisar ju sin träning till höger och vänster. Man checkar in på gymmet eller delar med sig av sina prestationer via RunKeeper och liknande. Men vad säger det egentligen. Jag kan ju checka in på gymmet och sedan sitta där och käka choklad och prata med folk som sliter i redskapen. Eller så delar jag med mig av att jag har gått 5 km men i själva verket har jag haft RunKeeper på när jag kört bil. (Jag hörde faktiskt om en bekant som lyckades redovisa en joggingtur från Linköping till Norrköping, fast hon i verkligheten gjorde resan med tåg). Nej jag tänker att min app skulle visa på andra resultat. Den skulle istället visa hur mycket träningsvärk man har på en skala från 1-10. Superbra tycker jag. Mycket träningsvärk = hård träning, ingen träningsvärk = klen träning. Just idag befinner jag mig någonstans mellan 5 och 6. En gång hade jag sån träningsvärk så att jag fick feber. Det måste ju betraktas som någon slags all time high, träningsvärkens generalindex, typ.

Den gången var jag för övrigt glad att det lutar så mycket i Gränna. Min mamma skulle nämligen skjutsa mig hemifrån Halland till Linköping, och vi skulle stanna och äta lunch i Gränna. Mamma parkerade på nåt torg, en parkering som ligger ovanför själva genomfartsgatan och där lutar det väldigt mycket. Det var tur, och framför allt var det tur att hon ställde bilen vänd så att jag kunde kliva ur i nedförsbacken. Jag kunde liksom låta tyngdlagen göra jobbet så att jag bara rullade ur bilen. Febrig kvidande och grimaserande. Ack och ve. Men detta var en parentes.

Nu ska jag försöka utveckla min app. Jag tror det finns lite att jobba på. Men när den blir nästa toppsäljare i app-butiken, minns då var ni såg idén först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar