måndag 15 oktober 2012

Det bästa av två världar

Sedan Herr Diabetes bestämde sig för att flytta in hos oss har familjen, och framför allt sonen S naturligvis, fått träna sig i att ta vara på de små sakerna som kan göra vardagen till något extra. Vi har aldrig varit en familj som fikat titt som tätt, eller ätit glass varenda dag på semestern eller så, men nu är vi nog ännu mer återhållsamma med sådant. Inte för att S inte kan äta kakor och glass, utan för att det kräver mer planering. Men nu kan barnen tycka att det är oerhört stort att få en chokladbit efter maten någon enstaka gång. Och att äta äppelpaj med vaniljsås är en lyx av sällan skådat slag. (Som man kan få sota för i ett helt dygn efteråt om man beräknar insulinet fel...) I det här läget gäller det att hitta saker som kan förgylla tillvaron. En sak jag har blivit uppmärksam på är hur oerhört svårt vi verkar ha att markera att det är ett festligt tillfälle utan att det måste ätas godis eller kakor. Så fort det ska firas eller vara något särskilt på fritids eller i skolan, då ska det vara godis, kakor eller glass. Fantasilöst. Men det gäller också att hitta sånt man kan mumsa på, som inte höjer blodsockret allt för mycket. Därför blev jag glad när jag hittade de här chokladkakorna.

 
 
 
Här har jag slitit som ett djur för att få bilden rättvänd men det lyckas fasen inte
så om någon vet hur man gör får ni gärna tipsa.
 
Den här chokladen är sötad med maltitol som visserligen höjer blodsockret men inte lika mycket som vanligt socker. Bra också att det finns ljus och mörk choklad, den mörka är bra att använda om man ska baka med choklad. Själv tycker jag inte om maltitolsmaken men barnen tycker det är ok. Men nu är det ju så att jag helst vill köpa rättvisemärkt choklad och därför blev jag ännu gladare när jag hittade den här.


 
Ljus choklad, sötad med Stevia och dessutom rättvisemärkt. Kan det bli bättre? Ja det kan det faktiskt - barnen tyckte den var jättegod. Så nu kan man lyxa till det med en chokladbit efter maten lite då och då. Sånt gillar vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar