lördag 9 juli 2011

Fotbollsmorsa?

Jag ilsknade till i eftermiddags när jag hörde nyheterna på radion. Inslaget handlade om mammakläder. Bristen på mammakläder närmare bestämt. Av de större klädkedjorna är det bara H&M och Polarn o Pyret som säljer mammakläder. Jag trodde att jag kommit över frustrationen från mina graviditeter men nu vällde den fram igen och jag återupplevde hur fruktansvärt ledsen jag var över att inte kunna hitta några mammakläder som passade. Att de skulle vara snygga var helt otänkbart, jag fick vara tacksam om jag överhuvutdaget kom över något som gick på mig.

Under första graviditeten kunde jag i en av Sveriges större städer välja att handla på P o. P, Kapp-Ahl, Lindex, eller H&M. Under andra graviditeten var det Lindex och H&M kvar. Polarn gick bort direkt, det var alldeles för dyrt. Men även på de andra ställena var det extremt svårt att hitta något som passade. Kläderna verkade vara gjorda för "fotbollsmorsor", såna där som är trådsmala och bär barnet i en liten "kula" på magen. Så såg inte jag ut, kan jag säga. Jag vet inte om jag är konstig på något sätt men jag tänker att om jag har t ex storlek 42 i vanliga fall, så ska jag ha stl 42 även på mammakläderna. Det är inte storleken som är annorlunda utan modellen. Men hur stora storlekar jag än provade så var de för små. Och då vill jag påpeka att jag inte är enormt stor. Överviktig är jag, men inte fet. Eller, jag var det i alla fall inte då.

Nu har ju modet varit väldigt tacksamt för gravida de senaste åren, med alla tunikor och annat som är avskurna under bysten och har mycket vidd över magen. Kanske är det detta Kapp-Ahls marknadsdirektör syftar på när hon säger att kunderna väljer något annat när det finns så mycket i butiken. Jag vet inte. Men jag har i alla fall den lustiga egenheten, inte bara som en graviditetsgrej utan även i vanliga fall, att jag gärna har kläder på underkroppen också. Är det något man behöver så är det ju bra mammabyxor och kjolar. Som jag slet för att hitta något. Och att ha något snyggt i jobbet var ju bara att glömma. Jag lyckades få ihop en outfit som var ok och som jag använde på begravningar/minnesstunder. För övrigt gick jag klädd som en schavig luffare. Som jag vantrivdes!

Nej jag tycker det är ynkligt att klädkedjorna har valt bort mammakläderna. Om det nu är så att man inte har sålt något så att det varit dålig lönsamhet just på de kläderna, så kanske det faktiskt har berott på att modellerna varit konstiga. Jag vet inte hur många gånger jag gick in i affärerna och bestämde att jag minsann skulle handla oavsett vad det kostade. Men tyvärr. Det fanns inget som gick över låren.

Vilken tur att jag inte ska ha fler barn, för jag hade inte orkat gå igenom det en gång till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar