fredag 24 juni 2011

Friluftsgudstjänster

Sommartid innebär i vår stora landsbygdsförsamling friluftsgudstjänsttid. Jag vet inte hur många sådana vi har i våra olika församlingsdelar, på den ena platsen märkligare än den andra, men imorgon har jag två och nästa söndag har jag en. Jag är så kluven till detta fenomen. Å ena sidan är det oftast väldigt uppskattade tillställningar. (Så får man nog inte uttrycka sig om en gudstjänst) Det kommer ganska många dit, och ofta kommer människor som sällan eller aldrig kommer på en gudstjänst i kyrkan. Om vi talar om att sänka trösklarna till våra gudstjänster så är väl detta idealiskt - det finns ju inga trösklar alls. Och högt till tak är det också, ända upp till himlen. Ofta har folk med sig kaffekorgen och man kan sitta och småprata om allt möjligt efteråt, vilket är trevligt och ett bra sätt att knyta kontakter. Men å andra sidan är det så väldigt, vad ska jag säga, svåra att liksom greppa. Kanske beror det på att jag själv inte är någon friluftsmänniska. Jag vill att det ska vara praktiskt, enkelt, ordning och reda och bekvämt. Ett visst mått av kontrollbehov spökar också. Jag har egentligen inte svårt att improvisera, men i en vanlig gudstjänst, inne i en kyrka är ramarna så givna och då är det lättare. Utomhus svävar allting fritt. Ingen kyrkklocka, ingen agenda (jag har inte det i alla fall) ingen vaktmästare, ingen orgel, men kanske en synt, en fiol eller ett dragspel. Man blir avbruten av tåget, ett flygplan eller kanske en hund som vill ha dialogpredikan. Oftast finns ingen ljudanläggning så jag vet inte om folk hör vad jag säger. Särskilt svårt blir det när gudstjänsten firas i samband med något annat arrangemang, typ Röda korsets sommarfest eller hembygdsföreningens årliga sommarmarknad. Då känns det jätteknepigt, hå och hej här kommer vi och firar lite gudstjänst! Men det allra värsta är ju det här med vädret. Vad gör man om det regnar? På en del ställen kan man gå in, men det är långt ifrån överallt som den möjligheten finns. Ska man ställa in, eller åka dit ändå om det ösregnar? Ska man flytta den till närmaste kyrka? Vem ska fatta beslutet om det och hur länge kan man vänta innan man bestämmer? Och hur dåligt ska vädret vara för att man ska ställa in? Vad händer om det börjar regna mitt under gudstjänsten? Ja det är mycket som kan hända och i de allra flesta fall ordnar det sig smidigt och enkelt. Men ovissheten finns alltid där ändå.

Nåväl, imorgon ska jag i alla fall, om regnet inte vräker ner, först åka till kyrkoruinen i Hannäs och därefter till Salvedal. Kaffekorg medtages på båda ställen, och har inte prästen med sig kaffe och kakor så ordnar det sig ändå. Och om sanningen ska fram, så är det faktiskt så att i takt med att kärleken till min församling och den här bygden växer, så känns det allt mer ok med friluftsgudstjänsterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar