måndag 13 juni 2011

Måndagsfix och bibliotekskärlek

Måndag betyder ledig dag för mig och många andra präster. Och så finns det ju de präster som förfasas över detta vulgära sätt att uttrycka sig och menar att riktiga präster minsann aldrig är lediga och att riktiga präster inte arbetar på söndagar utan firar gudstjänst då och så vidare. Ofta gör man dessutom det hela till en fråga som handlar om kvinnor i prästämbetet. Det som förundrar mig (och samtidigt inte) varje gång det där tjafset drar igång är att vissa präster får skriva på sina bloggar och facebooksidor att de åker till jobbet, att de har ledig helg och likande, utan att detta vållar några reaktioner. Men när vi andra, vi som inte tillhör den renläriga, renrasiga, rätta skaran, skriver precis samma sak då ska det raljeras och hånas.

Nåväl, jag har alltså varit ledig idag. Jag har inte varit i tjänst och inte varit på min arbetsplats utan varit hemma med barnen. Till hösten blir tillvaron annorlunda då äldste sonen börjar i förskoleklass. Då är det slut med slöa måndagsmorgnar, vi får snällt skutta upp tidigt fem dagar i veckan. Men det är ganska bra. Jag har ju sedan i vintras gått upp mellan sex och sju i stort sett varje dag och det är otroligt vad mycket man hinner när man kommer igång tidigt på morgonen. Så idag dammsög jag klockan sju och dammade hela huset innan frukost. Då kan man kosta på sig att sitta en lång stund med kaffe och en bok under dagen. Jag har också lärt mig att göra en lagom lång ”att göra lista” för mina lediga dagar. Rent psykologiskt är det oerhört mycket bättre att känna att man gjort allt som stod på listan + lite till som man hann med av bara farten, och ändå kunna ta det lite lugnt, än att känna att man bara hann hälften av vad man skrivit upp att man skulle göra.

Så jag har fixat ganska mycket och ändå haft en del tid med barnen, vilket innebar ett besök på biblioteket. Eller tinnoteket som lilleman säger. Alltså, bibliotek! Vilken himla bra grej! Jag fattar inte varför jag köper så mycket böcker för de allra flesta läser jag ändå bara en gång och skulle lika gärna kunna låna dem på biblioteket. Jag har väl grejer ändå som står och samlar damm, utan att jag behöver fylla huset med böcker.

Idag blev det en deckare till mig, en Scooby Doo film, en bok om grisen Olivia, en bok om hjullastare, dumpers och sånt och så en bok om Pelle av Jan Lööf. Föräldrar: Om ni inte har köpt eller lånat hem några böcker av Jan Lööf så gör det genast. Hans bilder är verkligen helt fantastiska. Det händer ju att man får läsa samma bok varje kväll i tre veckor, men det är (nästan) ok om det är Jan Lööf som gjort illustrationerna för man hittar hela tiden något nytt. Örnis bilar (med text av Carl Johan De Geer), och Ta fast Fabian är lysande exempel på detta.

Nu får det bli en liten stund med min lånedeckare. God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar