fredag 28 november 2014

Ormet kruper

Idag har jag träffat min läkare. Min spanska läkare alltså. Min finsk-italienska läkare ska jag träffa på måndag. Under året har jag även träffat en rysk, en tysk och Bellman.Nej det var inte sant. Bellman har jag inte träffat men ett antal odefinierade nationaliteter. Hej mångfald! De flesta av dem är bra läkare men det här med språket är ju inte helt enkelt. Ibland skriver de läkarintyg som är fullständigt obegripliga.  Jag var helt övertygad om att försäkringskassan skulle avslå min ansökan efter ett av intygen. Häpnadsväckande nog gick det igenom, men det tog åtta månader för dem att förstå vad det stod. För inte kan väl handläggningstiden bero på något annat...

Nåväl,  dagens möte med señoritan var det jag skulle skriva om. Vi har alltså lite svårt att förstå varandra. Idag utvecklades samtalet på så vis att jag nämnde en viss sjukdom (som jag själv inte har och det är alldeles för invecklat att förklara varför jag pratade om den). Jahaaaa sa hon. Och sedan gick hon och satte sig vid datorn och googlade hahaha. Hur seriöst som helst! Jag höll på att dö.  Ok om hon kollat på någon läkarsajt men Google - det känns verkligen stabilt.

I alla fall fortsatte samtalet och vi sammanfattade att jag inte mår särskilt bra men att det ändå är ok. Det är liksom inte så mycket att göra åt det som inte funkar men då kom hon med sin briljanta prognos för mitt mående. Det blir bättre efter jul sa hon. Bara så att ni vet. Oavsett vad ni har för bekymmer eller åkommor så minns att det blir bättre efter jul.

Exakt vad som ska bli bättre efter jul vet jag inte. Jag kan själv inte se att det skulle ske någon mirakulös förändring men jag om någon borde väl tro på julens under.

Slutligen frågade hon om när jag tyckte att vi skulle träffas härnäst. Hallå! Är det du eller jag som är läkare här? Mars, kanske, svarade jag.  Så fick det bli.  I mars är det efter jul. Men eftersom tiden är både linjär och rund på samma gång så är det ju också före jul. Så frågan är hur jag mår. Den som lever får se. Que sera sera. Hasta la vista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar