måndag 25 februari 2013

Den Gud jag tror på

Åtvids församling är under det här kyrkoåret remissförsamling i arbetet med förslag på en ny kyrkohandbok, vilket ger oss möjlighet att prova nya ordningar, ord och toner, böner och texter i våra gudstjänster. Det väcker i sin tur samtal om vad de olika momenten egentligen står för, vad vi menar och vill med våra gudstjänster och mycket mer. En av mina favoriter i det vi provar är den här lovsången som så rakt och enkelt, med ett språk som känns som mitt eget, beskriver den Gud jag tror på.

Äran, äran tillhör Gud,
vår skapare, frälsare, hjälpare.

Du som håller universum i din hand,
som har skapat jord och himmel, hav och land,
alla människor och djur och vår natur,
vi sjunger gloria, gloria, gloria, äran är din!
Gloria, gloria, gloria, äran är din!

Du som levde på vår jord och blev vår vän,
dog på korset och blev levande igen,
det du gjorde, det du sa är viktigt än.
Vi sjunger gloria, gloria, gloria, äran är din!
Gloria, gloria, gloria, äran är din!
 
Du som bor i mig i varje andetag,
fyller mig med mod och kraft när jag är svag,
talar till mig med en röst jag kan förstå.
Vi sjunger gloria, gloria, gloria, äran är din!
Gloria, gloria, gloria, äran är din!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar