måndag 4 februari 2013

När bilder överröstar orden - mera om jämställdhet

Jodå, det verkar som att Linköpings stift fortfarande har ambitionen att bli det mest jämställda stiftet i Sverige. På stiftets hemsida kan man läsa mer om det. Då blir det ju något märkligt när man kommer till den första av årets präst- och diakonfortbildningar och gång på gång på gång ställs inför denna bild.
 

 
 
En kvinna som kryper ihop som en hund vid fötterna på två män (som enligt bibeltexten låg till bords). Jag vet en del om ikonernas språk, det är inte det jag ifrågasätter. Och jag är inte intresserad av att censurera bibeltexter (som en av de ansvariga för kursen antydde). Men jag ifrågasätter starkt valet av meditationsbild, och sättet den användes på då den väldigt kraftigt exponerades för oss deltagare.
 
Några av oss diskuterade detta med planeringsgruppen. Jag ska inte här redogöra för hur det samtalet blev, då jag inte är ute efter att hänga ut någon eller några kollegor. Poängen är att detta är ett nästan löjligt övertydligt exempel på det jag skrev i bloggen häromdagen. Hur man talar och talar om jämställdhet, men helt oreflekterat massproducerar en sådan här bild, och inte heller vill förstå att den står ivägen för budskapet för många av oss.


Vad jag förstår har man tänkt använda bilden på samma sätt på alla vårens fortbildningar. Jag undrar om det står fast eller om det finns en vilja att lyssna på de kvinnor och män som reagerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar