lördag 6 december 2014

Pepparkakskex LCHF

Inom LCHF-rörelsen finns det vissa "gurus". Det kan handla om läkare som förklarar de medicinska fördelarna med LCHF-kost eller olika matbloggare. När det gäller bakning är Mariann Andersson en av dem. LCHF-bakning är ett kapitel för sig. Man måste komma till den punkt där man inser att bakverken - oavsett om det är matbröd eller kakor - inte är en variant på sina kolhydratstinna motsvarigheter utan något alldeles eget. Först med det som utgångspunkt har jag börjat njuta av det jag bakar. Det blir mycket av trial and error när jag ska baka lchf-bröd och kakor. Jag börjar nu lära mig vilka ingredienser som funkar för mig, vilken typ av sötning jag ska använda osv.

Så här års vill jag gärna smaska på pepparkakor med ädelost. Osten är inga problem men hur skulle jag få till pepparkakor? Visst finns det recept på lchf-pepparkakor men eftersom jag inte ens vill eller kan baka vanliga pepparkakor har jag ingen lust att slita med sånt. Istället gjorde jag ett eget experiment som faktiskt blev lyckat. Jag vill inte kalla dem för kakor utan istället är de något av smörgåskex med pepparkakssmak.

Mariann Andersson har gett ut flera böcker med recept och i boken Baka matbröd med LCHF finns ett recept på kanelknäckebröd som jag provat tidigare och tyckte mycket om. Därför tog jag det som utgångspunkt och gjorde vissa förändringar. Det går säkert att använda andra knäckebrödsrecept och göra liknande förändringar i smaksättningen, men jag tror inte att det fungerar med rena fröknäcken utan det behöver nog vara bröd med en viss del mandelmjöl, kokosmjöl eller dylikt. Jag har själv ett par andra knäckebrödsrecept jag ska testa att modifera när jag har ätit upp den här omgången (vilket nog blir ganska snart).  Hur som helst, här är min juliga variant av Marianns kanelknäcke.

Ingredienser

1 ägg
1 dl vatten
1/2 tsk salt
1 dl solroskärnor
1/2 dl linfrö
1/2 dl kokosnötsmjöl
1/2 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk sötning (jag använder sukrin gold)
3 tsk pepparkakskrydda

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader (varmluft).
Häll alla torra ingredienser i en matberedare och kör tills solrosfröna blivit mjöl.
Vispa ihop ägg och vatten och häll i matberedaren. Kör tills allt blandat sig.
Låt smeten svälla i minst 5 minuter.
Kavla ut smeten mellan två oljade bakplåtspapper (Själv använder jag alltid bakplåtspapper av teflon och de oljar jag inte.) Kavla tunt så att det täcker en ugnsplåt.
Ta bort det översta pappret och skär i rutor, ca 5x5 cm eller vad du tycker är lagom.
Grädda ca 15 minuter. Passa noga för de blir lätt brända.
Stäng av ugnen och låt plåten stå kvar i eftervärmen ca 1 timme.

Gräddningstiden beror på ugnens kapacitet och hur tunna kexen är. Även valet av sötning kan påverka - när jag bakar med Sukrin gold blir kakorna lättare brända.

Sedan är det bara att bre på en rejäl bit ädelost och njuta. Självklart är det en del kolhydrater i kexen från solrosfrön, mandelmjöl och kokosmjöl men det är betydligt mindre än i vanliga pepparkakor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar