lördag 18 januari 2014

LCHF Chokladbiskvier

Under den tid jag har ätit enligt lchf-principen finns det en godsak som jag har unnat mig, och det är chokladbiskvier. Dels för att de är så ruskigt goda, dels för att de med sitt innehåll bestående av mycket fett ändå är "as good as it gets". Men jag har också klurat på om inte chokladbiskvier är ett optimalt bakverk att anpassa till lchf - det mesta finns ju redan där, det är bara sockret som är problemet. Sagt och gjort, jag började experimentera, och idag nådde jag önskat resultat. Det finns fortfarande lite att slipa på men det är också lite en fråga om smak som kan variera - alltså kan var och en anpassa receptet efter sina önskemål.

Läs, baka, njut!

Du behöver:

200 g sötmandel
2 ägg
Ca 0.5 dl Sukrin gold  (kan troligtvis bytas mot annan sötning)
Drygt 0.5 dl Canderel (kan troligtvis bytas mot annan sötning av florsockertyp)
250 g rumsvarmt smör (jag hade normalsaltat, det går naturligtvis med osaltat också men jag tycker det är gott med den lite salta smaken)
200 g mörk choklad (jag använde 70% Low Carb choklad, men det finns många slags "sockerfri" choklad att välja på)
Ca 1 msk kokosolja utan smak (funkar med vanlig matolja)

Ev extra smaksättning som till exempel kallt kaffe eller vanilj

Sätt ugnen på 175 grader

Mal mandeln. (Man kan skålla och skala den först, men det behövs inte. Jag malde i mandelkvarn, funkar också med matberedare)
Separera äggvitorna från gulorna. (Obs! Spara gulorna)
Vispa äggvitorna lätt.
Blanda mandelmjölet med sukrin och ett par matskedar Canderel, och blanda sedan med äggvitorna.

Nu blir det en slags mandelmassa av alltihop. Den kan ev spritsas, men jag valde att rulla den till bollar, som små köttbullar ungefär, men det är valfritt hur stora biskvier man vill ha. Jag lade bollarna på en plåt (jag använder alltid bakplåts"papper" av silikon) och plattade sedan till dem.
Grädda i ugnen ca 10 minuter, tills de får lite färg i kanterna. De ska inte bli hårda.
Låt mandelbottnarna svalna och lägg över dem på ett fat som sedan ryms i kylskåpet.

Rör ihop det mjuka smöret med äggulorna och ca 0,5 dl Canderel. Smaka av, kanske vill du ha en sötare kräm.
Rör i en matsked kakao. (Rättvisemärkt så klart!)
Blanda i en matsked kallt kaffe eller annan smaksättning om du vill.
Fördela smörkrämen på mandelbottnarna och jämna till den. Man kan använda olika redskap men jag tycker nog att fingrarna är lättast att arbeta med.
(Det här blir ganska mycket smörkräm vilket inte är något problem om man inte har fettfobi men annars kan man minska smörmängden till 200 gram)

Ställ in fatet med biskvier i kylskåpet tills smörkrämen stelnat.

Smält chokladen och oljan.
Ta ut biskvierna och pensla dem med choklad, eller doppa dem - det beror på hur kladdig man vill bli.
Ställ tillbaka i kylen tills chokladen stelnat.  (Idag tog jag ut dem och gav dem ett lager choklad till, för det blev lite tunt första gången.)

Färdigt!
Förvara biskvierna i kylen eller frysen.  Perfekt att ta fram en liten godbit till kaffet. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar