måndag 17 december 2012

Boktips: Samtal med barn och ungdomar


Att blogga om boktips är verkligen att hålla bloggen vid liv med konstgjord andning. Men eftersom det jag helst skulle vilja skriva om (pepparkaksgubbar, adventssamlingar och disneyfigurer) inte går att resonera om på ett vuxet sätt och utan att få en svans av vardagsrasister som fyller kommentarsfälten så får jag välja den här vägen istället. Och det är inte illa vill jag säga, för den här boken är så himla bra och jag är väldigt uppfylld av den.
 
Boken heter Samtal med barn och ungdomar - Erfarenheter från arbetet på BRIS och är skriven av Petter Iwarsson. Jag vill rekommendera den till alla som i sitt arbete eller i någon form av föreningsliv möter barn och ungdomar. Det gäller oss som arbetar i kyrkan, lärare, idrottsledare med flera. Men poängen med boken, eller en av poängerna, är att det faktiskt gäller många fler än oss som alldeles uppenbart har samtal med barn mer eller mindre regelbundet. För, som Iwarsson skriver. även om det är tomt så det ekar omkring många barn, så är det inte så för alla. Det finns väldigt ofta någon eller några vuxna i barnets närhet som kan fungera som bollplank eller avlastning för barnet. Det kanske inte är fröken elle skolsköterskan. Det kanske är mattanten eller skolvaktmästaren, skolbusschauffören, en kompis mamma, judotränaren, bibliotekarien, en granne... Ja det kan vara vem som helst som utan särskild utbildning eller något mottagningsrum kan fungera som en klok och viktig människa för barnet när tillvaron blir krånglig. För alla oss, ja framför allt för oss som inte är professionella "samtalare" är den här boken en guldgruva. Och ju mer jag har läst i den här boken desto klarare har det blivit för mig att klokheterna den rymmer inte bara gäller vid samtal med barn och ungdomar, utan även med vuxna, om än förutsättningarna är något annorlunda. Kort sagt, detta är en kanonbra bok om samtal!
 
 
 
 
Bokens utgångspunkt är en salutogen ram till samtal, alltså att fokus i samtalen ligger på det som fungerar, det friska och starka, för att därur finna kraft och möjlighet att hantera det som är svårt. Teorin om KASAM - Känsla Av SAMmanhang ligger här till grund med begreppen begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet som nycklar till hur vi kan hantera motgångar i livet. Vidare går Iwarsson igenom ett stort antal funktioner med samtal. Dessa är att:
  • Möjliggöra berättande
  • Bidra till struktur
  • Normalisera
  • Informera
  • Bekräfta
  • Se barnets resurser och möjligheter
  • Se resurser och möjligheter i barnets närhet
  • Handla
  • Avlasta och härbärgera
  • Skapa gränser och ramar
  • Förmedla hopp
Ett samtal rör sig naturligtvis ofta inom flera av de här områdena. Det kan vara viktigt att identifiera dem om man efter ett samtal känner sig missnöjd med att man inte kunde göra mer för barnet/den vuxne man mött. Men i de allra flesta fall kan vi ju inte, oavsett vem det är vi samtalar med, lösa den personens problem, eller trolla bort det som är jobbigt. Men genom att till exempel möjliggöra berättande, bekräfta och se resurser och möjligheter kan vi hjälpa den vi möter att komma vidare. Att förmedla hopp och hjälpa till att se möjligheter till förändring är därför oändligt viktigt, viktigare än att komma med färdiga lösningar.
 
Jag tänker att om man bara ska läsa en enda bok om samtal så är det denna, för den är enkel att förstå och proppfull av kloka råd oavsett om man samtalar med barn eller vuxna.
     
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar