onsdag 22 augusti 2012

Herr Lus

 
Första dagen i första klass. Smått rörda föräldrar står längs väggarna i det allt för trånga klassrummet. Barnen har fått i uppgift att färglägga ett bokmärke under tiden som fröken försöker informera mammor och pappor om idrottslektioner och utvecklingssamtal. Alltemellanåt räcker ett barn upp handen för att tala om något otroligt viktigt för nya fröken. Sådär håller det på. Lugnt och fint. Då plötsligt. Ett barn viftar intensivt med handen och får äntligen frökens uppmärksamhet.

Fröken, fröken, jag har jättemycket löss i mitt hår!
 
 Behöver jag säga att stämningen  i klassrummet blev en aning ansträngd???
 
Nå, nu var det nog så att det var flera barn på skolan som tagit med sig sina djur dit, så redan på eftermiddagen kom den gamla lappen upp på fritids. "Nu har vi fått besök på skolan. Han heter Herr Lus osv". Och här hemma åkte luskammar, förstoringsglas fram och lusschampoförrådet inventerades. Lyckligtvis har vi klarat oss än så länge.
 
 
 
Men knäpp som jag är kunde jag inte sluta fundera på den där lappen som sätts upp lite nu och då när Herr Lus och hans vänner är på besök. Tänk dig själv om du kom till fikarummet och där satt en lapp
 
Nu har vi fått besök på kontoret.
På förra personalfesten smög sig
en objuden gäst in.
Han heter Herr Lus
och är inte särskilt trevlig.
Håll uppsikt så att han inte följde med dig hem!
 
Hälsningar personalavd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar