fredag 16 december 2011

Julstöket i köket

Ja då har jag fixat det mesta av julmaten. Felix grötkorv, Felix djupfysta köttbullar, Dafgårds djupfrysta Jansson, färdigkokt julskinka (märk väl att jag griljerar den själv) och Nyåkers pepparkakor. Åh vad skönt det ska bli på julafton att bara ta fram och värma allt. Men vi kokar faktiskt äggen själv, trots att det finns färdigkokta att köpa. Och vi köper inte heller skalade räkor att lägga på ägghalvorna. Nåt vill man ju göra själv...

Mina konfirmander blev helt förtvivlade när vi pratade om julen och jag ska att jag inte gör egna köttbullar. Det var särskilt en av killarna som blev synnerligen upprörd. Det skulle inte förvåna mig om han ringer på dörren med en påse köttbullar till mina stackars barn på julafton.

Men jag finner inget nöje i matlagning. Varför ska jag tvinga mig till en massa fix just den här dagen? Nej fram för kvinnans julfrigörelse. Förresten så har jag nu också vågat vägra julkort. Vilken fridfull jul det ska bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar