torsdag 13 oktober 2011

Smart om film

”In L.A. nobody touches you. We’re always behind this metal and
glass. I think we miss that touch so much that we crash into each
other just so we can feel something.”

Igår såg vi filmen Crash med ungdomsgruppen. Den är så himla bra! Jag har sett den flera gånger men fortfarande ryser jag av alla tillfälligheter, alla dilemman och hur människor tvingas möta och hantera sina egna och andras fördomar.

You think you know who you are. You have no idea.

Och i samband med detta vill jag passa på att rekommendera Svenska filminstitutets hemsida, där man kan klicka sig fram till "Film i skolan" och ladda ner filmhandledningar till nästan vilken film som helst. Det är jättebra för oss som arbetar med film i ungdomsgrupper, konfirmandgrupper och liknande. Man får en utförlig beskrivning av handlingen men också lite frågeställningar att fundera kring. Igår hade jag dragit ut handledningen till Crash och läst igenom och den hjälpte mig att se nya djup i filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar